Πρωτοσέλιδα εφημερίδων και εξώφυλλα περιοδικών
Πρωτοσέλιδο Εστία:
Newspaper website Website







Recognized text:
ΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΔΩΝΙΣ ΚΥΡΟΥ
Διευθυντής (1898-1918)
ΑΧΙΛΛΕΎΣ Α. ΚΎΡΟΥ
(1918-1950)
ΚΥΡΟΣ Α. ΚΥΡΟΥ
(1918-1974)
ΑΔΩΝΙΣ ΚΥΡΟΥ
(1974-1997)
ΑΛΕΞΗΣ ΖΑΟΥΣΗΣ
(1997-2015)
Πέμπτη
Ησυχίου μάρτ. Θεοδότου ἐπισκ. Κυρηνείας Κύπρου
2 Μαρτίου 2023 Σελήνη 10 ἡμερῶν ΓἈνατολή ἡλίου 6.56΄ -- Δύσις ἡλίου 6.19΄
USAADRES
ΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ συγκοινωνίες στήν Ἑλλάδα ἦσαν ἀνέκαθεν ὁ «φτωχός συγγενής» τῶν
ἐσωτερικῶν μεταφορῶν. Ἡ ἀπόστασις ὅμως μέχρι τοῦ νά ἔχουμε
ἕνα δίκτυο ἐπικίνδυνο, εἶναι τεραστία. Πρίν ἀπό ἑνάμιση αἰῶνα
ὁ σιδηρόδρομος ὑπῆρξε γιά τήν
Εὐρώπη ἡ «ἀτμομηχανή» (κυριολεκτικῶς καί μεταφορικῶς) τῆς
Βιομηχανικῆς Ἐπαναστάσεως. Ἡ
Ελλάς, καί τότε, ἔμενε πίσω. Πίσω
ἔχει μείνει καί σήμερα, παρ' ὅτι οἱ
εὐρωπαϊκές χῶρες ἀναπτύσσουν
ΕΣΤΙΑ
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΣ • ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ 1876
διευρωπαϊκά δίκτυα καί συνδυασμένες μεταφορές, μέ κύριο κορμό τόν σιδηρόδρομο. «Ἀσυντήρητο τό δίκτυο στην γραμμή Θεσσααλονίκη - Λάρισα τήν τελευταία
εἰκοσαετία» εἶχε προειδοποιήσει
ὁ ΟΣΕ, μέ ἀπόρρητο ἔγγραφο τοῦ
Προέδρου του πρός τήν Κυβέρνηση. Καί ὅμως, οὐδείς ἀνησύχησε!
Μέχρι χθές. Μέχρις ὅτου συνέβη τό κακό: 42 νεκροί εἶναι μέχρι
στιγμῆς ὁ τραγικός ἀπολογισμός
τῆς συγκρούσεως δύο ἁμαξοστοιχιῶν στά Τέμπη. Εἶναι τό πλέον
Ἠγόρασαν
τά τραῖνα ἀντί
45 ἑκατ. καί εἰσπράττουν
ἐπιδότηση 50 ἑκατ. εὐρώ
τόν χρόνο!
ΜΕ 50 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ Εὐρώ τόν
χρόνο ἐπιδοτεῖται ἡ Ferrovie dello Stato
Italiane Group γιά νά ἐκτελεῖ δρομολόγια... ἄγονων γραμμῶν, ὅπως προβλέπεται ἀπό τήν σύμβαση Υποχρεώσεων
Δημόσιας Υπηρεσίας πού ἔχει ὑπογράψει μέ τό ἑλληνικό Ὑπουργεῖο Μεταφορῶν, τήν στιγμή πού ἐξηγόρασε μόλις
μέ 45 ἑκατομμύρια εὐρώ τήν ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τό 2017. Να σημειωθεῖ πώς ἡ σύμβασις ἰδιωτικοποιήσεως πού ὑπεγράφη
τό 2017 ἀνάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ καί τήν
Συνέχεια στην σελ. 2
ΕΛΛΑΔΑ 2:0 - ΗΓΕΙΤΑΙ ΤΗΣ 4ης ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΤΡΑΙΝΑ ΤΗΣ
Ἄφησαν τόν σιδηρόδρομο στήν τύχη του
χάριν διαπλεκόμενων ἰδιωτικῶν συμφερόντων!
Γιά νά μήν μειωθοῦν οἱ εἰσπράξεις τῶν ἑταιρειῶν στά διόδια καί γιά νά αυξηθεῖ ἡ κίνησις σέ ἄλλους παρόχους
μεταφορικοῦ ἔργου -Ἔγγραφο-σόκ τοῦ ΟΣΕ πρός τήν Κυβέρνηση: «Ἀσυντήρητο τό δίκτυο στήν γραμμή Θεσσαλονίκη Λάρισα τήν τελευταία εικοσαετία!» – 42 νεκροί ἀπό τήν χθεσινή τραγωδία κατά τήν σύγκρουση τραίνων στήν Λάρισα
Τό μήνυμα τοῦ Παύλου
γιά τήν τραγωδία τῶν Τεμπῶν
Λεπτομέρειες στην σελ. 3
ΠΕΝΝΙΕΣ
ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ
ΠΕΡΙΕΡΓΑ
« Ἀντιμέτωπη μέ τήν κατηγορία τῆς ἀνθρωποκτονίας εὑρίσκεται μια νεαρή γυναίκα πού προσπάθησε να σκοτώσει τον σύντροφό της γιά ἕναν ἀπίστευτο λόγο! Τόλμησε ὁ κακόμοιρος να πάρει μερικές τηγανιτές πατάτες ἀπό τό χάρτινο σακκουλάκι. Ὁ Matthew Finn ζήλεψε τις πατάτες πού εἶχε
παραγγείλει ἡ Charlotte Harrison πρίν ἀπό λίγα λεπτά ἀπό ταχυφαγεῖο, καί πῆρε μία-δυό τήν
ὥρα πού ὁδηγοῦσε ἡ φίλη του. Ἐκείνη τοῦ ζήτησε
νὰ βγεῖ ἔξω ἀπό τό αὐτοκίνητο καί τό ἔρριξε πάνω του γιά νά τόν σκοτώσει! Ἡ ἴδια ἰσχυρίσθηκε
ὅτι ὁ φίλος της βγῆκε ἔξω ἐπειδή δέν ἔνοιωθε καλά, καί ἐκείνη ἄρχισε νά τόν ἀναζητεῖ. Ὅμως ἀντί
να πατήσει φρένο μόλις τόν εἶδε, πάτησε γκάζι και
τόν τραυμάτισε. Ἡ 42χρονη κινδυνεύει μέ κατ’ οἶκον
κράτηση, ἐνῷ ἐρευνῶνται ἀκόμη τά αἴτια.
• Ὁ διάσημος Αμερικανός ἠθοποιός Ἄρνολντ
Σβαρτσενέγκερ ἐπιστρέφει μέ μία τηλεοπτική κωμωδία δράσεως. Πρωταγωνιστεῖ στό «Fubar»
τοῦ Νίκ Σαντόρα γιά τό Netflix καί σηματοδοτεῖ τήν πρώτη του τηλεοπτική δουλειά. «Όπου
κι ἄν πάω, οἱ ἄνθρωποι μέ ρωτοῦν πότε θά κάνω ἄλλη μιά μεγάλη κωμωδία δράσης ὅπως τό
“True Lies”. Λοιπόν, ἐδῶ εἶναι. Τό “Fubar” θά
σᾶς ἀρέσει καί θά σᾶς κάνει να γελάσετε ὄχι μόνο
γιά δύο ώρες ἀλλά για μία ὁλόκληρη σαιζόν. Ηταν
χαρά νά συνεργάζομαι μέ τόν Νίκ Σαντόρα, τήν
Skydance καί τό Netflix γιά νά δώσω στούς θαυμαστές μου αὐτό ἀκριβῶς πού περίμεναν» δήλωσε
ὁ ἠθοποιός ὁ ὁποῖος ὑποδύεται ἕναν πατέρα, τοῦ
ὁποίου ἡ σχέσις μέ τήν κόρη δοκιμάζεται.
Στοιχειώδη γνώση νά ἔχει κανείς γιά τό πῶς συμπεριφέρεται σέ αὐτές τίς περιπτώσεις τό ὅλον σύστημα καί οἱ ἐκπρόσωποί του ἀποδεικνύει δυστυχῶς
(καί μετά λύπης μου τό ἐπισημαίνω) ὅτι αὐτοί πού
Ἐρντογάν: Στις 14 Μαΐου
θά διεξαχθοῦν οἱ ἐκλογές
στήν Τουρκία
Ο ΤΑΓΙΠ Ερντογάν ἐδήλωσε χθές ὅτι οἱ προεδρικές καί βουλευτικές ἐκλογές θά διεξαχθοῦν τήν 14η
Μαΐου, τρεῖς μῆνες μετά τον καταστροφικό σεισμό
πού ἔχει σκοτώσει περισσότερους ἀπό 45.000 ἀνθρώπους στην χώρα του. «Η χώρα αὐτή θά πράξει αὐτό
πού πρέπει στις 14 Μαΐου Θεοῦ θέλοντος» δήλωσε ὁ
Συνέχεια στην σελ. 5
ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
ΑΤΤΙΚΗ. Νεφώσεις, τοπικές βροχές. Ἄνεμοι βόρειοι. Θερμοκρασία 16β.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Νεφώσεις, βροχές ἐντεινόμενες. Θερμοκρασία 13β.
Ὁ ὁρισμός τῆς παράβασης καθήκοντος
ΓΡΑΦΑΜΕ χθές, ἀπό αὐτήν ἐδῶ τήν θέση, ὅτι ὁ Πο- τίς προάλλες ἔσκιζαν –καί σωστά- τά ἱμάτιά τους
λάκης εἶναι ἀπαράδεκτος, ὅταν ζητᾶ μέ ἀναρτήσεις για την καταδίκη τοῦ πρώην Υπουργοῦ τοῦ ΣΥΡΙΖΑ
του προγραφές δικαστῶν, δημοσιογράφων, πολι- για παράβαση καθήκοντος ἀπό τό Εἰδικό Δικαστήτικῶν καί τραπεζιτῶν, ἀλλά «προσοχή, ἡ παρέμβασήριο, ἔδωσαν (πλήν φωτεινῶν ἐξαιρέσεων) τά ρέστα
του μπορεῖ νά ἔχει δευτερογενεῖς ἐπιπτώσεις στον τους γιά νά ἀποκρύψουν ποιοί πράγματι παρέβησαν
δημόσιο διάλογο.» Εγγράφει θέματα πρός συζήτη- τό καθῆκόν τους. Η Κυβέρνηση ἀπό τά μεσάνυχτα
ση στο συλλογικό ὑποσυνείδητο. Θέματα ὑπαρκτά πού προκλήθηκε τό δυστύχημα ἐργάστηκε συστητά ὁποῖα ἄν τά ἀποσυνδέσουμε ἀπό τά πρόσωπα καίματικά μέσα στό σκότος ἕως τό ξημέρωμα γιά νά
τά συνδέσουμε μέ νοοτροπίες, εἶναι ἰδιαίτερα σοβαρά. Η πρώτη ἔνδειξη ὅτι αὐτό ἰσχύει ἦταν ἡ ἔρευνα-σόκ τῆς ἑταιρείας Public Issue, ἡ ὁποία ἔδειξε ὅτι
οἱ Ἕλληνες θεωροῦν σε ποσοστό 75% διεφθαρμένο
τό δικαστικό σύστημα, σε ποσοστό 71% το πολιτικό
σύστημα καί σέ ποσοστό 64% τό μηντιακό-δημοσιογραφικό σύστημα. Η δεύτερη καί ἰσχυρότερη ἔνδειξη, ὅτι ἡ παρέμβαση τοῦ πρώην Υπουργοῦ εἶναι διαβρωτική, ἀποτέλεσε ὁ τρόπος πού τό πολιτικό, τό
συνδικαλιστικό, τό μηντιακό ἀλλά ἐν μέρει καί τό δικαστικό σύστημα χειρίστηκε το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα τῶν Τεμπῶν, στό ὁποῖο ἄφησε τήν
τελευταία του πνοή ὁ ἀνθός τῆς νεολαίας μας. Δεκάδες φοιτητές πού ἔλιωσαν μέσα στά παλιοσίδερα
σε θερμοκρασίες 1300 βαθμῶν Κελσίου.
ἐκπονήσει σχέδιο ἐπικοινωνίας μέ στόχο τήν ἀπόκρυψῃ τῶν προφανῶν πολιτικῶν της εὐθυνῶν γιά τό
δυστύχημα, μετά τέσσερα χρόνια
στήν ἐξουσία. Ἡ
μέθοδος γνωστή: ἀπέσυρε κατ' ἀρχάς ὅλους τούς
Υπουργούς, τούς Βουλευτές καί τά στελέχη που
είχαν προγραμματίσει νά ἐμφανιστούν στις πρωινές
τηλεοπτικές εκπομπές προκειμένου να γλεντήσουν
τόν Ἀλέξη Τσίπρα γιά τήν διαχείριση του θέματος
Πολάκη. Παρά τό πένθος καί τήν συντριβή γιά τήν
ἀπώλεια τόσων νέων ἀνθρώπων ὅμως, τό χούι εἶναι
χούι: τήν ὥρα πού στήν Λάρισα μετροῦσαν
πτώματα
τά ὁποῖα ἔβγαζαν μέ τό φτυάρι ἀπό τά τραῖνα λόγῳ
τῶν ὑψηλῶν θερμοκρασιῶν πού εἶχαν ἀναπτυχθεί,
ἡ ΝΔ ἐξέδιδε χθές τό μεσημέρι ἀνακοίνωση μέ τήν
ὁποία ἐγκαλοῦσε τόν Τσίπρα γιατί δέν ...διαγράφει
τόν Πολάκη. Λές καί δέν ὑπῆρχαν ἄλλες μέρες μετ
τά τίς κηδεῖες τῶν θυμάτων γιά νά συζητήσουμε τό
θέμα αὐτό ξανά καί νά ξεφωνήσουμε τόν ἁψύ Σφακιανό. Ἡ ἀναισθησία πλήρης!
Συνέχεια στην σελ. 3
Στέκομαι πάντα λίγο
μακριά ἀπό τήν ἀποβάθρα.
Μοῦ ἀρέσει να βλέπω τούς
ἐπιβάτες νά κατεβαίνουν.
Ἔχω μακρόχρονη σχέση μέ
τόν σιδηρόδρομο. Ἀπό τό
τε πού ἀποχαιρετοῦσα τόν
ἀδελφό μου, πού ἔφευγε –
σιδηροδρομικῶς- γιά τήν
Ἀγγλία, μέχρι σήμερα, πού
Πρωθυπουργέ
κ. Μητσοτάκη,
Εἶναι δυνατόν νά
ζητᾶτε τήν παραίτηση τοῦ Προέδρου τοῦ
ΟΣΕ, ὅταν αὐτός μέ
ἔγγραφό του σᾶς εἶχε
προειδοποιήσει για
τό «ἐπί 20ετία ἀσυντήρητο δίκτυο τῆς
γραμμῆς Θεσσαλονίκη-Λάρισα»;
Στέκομαι λίγο μακρύτερα
ἀπό τήν ἀποβάθρα καί πα
ρακολουθῶ τόν κόσμο πού
ἀποβιβάζεται. Βλέπω τούς
φαντάρους, μέ τόν σάκο φορτωμένο στον ὦμο, πού ἔρχονται στήν Ἀθήνα ἀπό τό Ποπολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα πού ἐσημειώθη ποτέ στήν
Ἑλλάδα. Δυστυχῶς, στήν Ἑλλάδα, μόνον κατόπιν ἑορτῆς κινητοποιούμεθα...
τοῦ Μανώλη Κοττάκη
Φοβοῦ τάς Εἰδούς τοῦ Μαρτίου
ὅποτε φεύγει ἢ ἐπιστρέφει τό
παιδί μου, θέλω νά βρίσκομαι στον σταθμό...
λύκαστρο, ἀπό τά Πορόγια, τήν Ἀλεξανδρούπολη,
τό Λιτόχωρο, τήν Λάρισα.
Εἶναι ὅλοι χαρούμενοι, πού
πηγαίνουν –ἔστω γιά λίγοστο σπίτι.
Ἡ Κομμισσιόν μᾶς
εἶχε παραπέμψει στό
Εὐρωδικαστήριο γιά τόν ΟΣΕ
ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ὡς τραγική εἰρωνεία μπορεῖ νά
ἐκληφθεῖ ἡ ἀπόφασις τῆς 15ης Φεβρουαρίου τῆς
Κομμισσιόν νά παραπέμψει τήν Ἑλλάδα στό Εὐρωπαϊκό Δικαστήριο γιά τήν κακή κατάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυό της!Ἔτσι, ἐκτός ἀπό τούς ἐργαζομένους καί τά σωματεῖα πού συνεχῶς προειδοποιοῦσαν
Συνέχεια στην σελ. 4
ρές, κοινοπραξίες συγκοινωνιῶν
ἀναπτύσσονται, καί ἐρήμην τοῦ
σιδηροδρόμου αὐξάνουν τήν κίνησή τους. Τά ὁδικά δίκτυα συνεχίζουν νά εἰσπράττουν παχυλά διόδια. Εἶναι τυχαῖο πού οἱ σιδηροΟἱ ἰθύνοντες διαβεβαιώνουν
ὅτι «ποτέ ξανά». Ὅμως οὐδείς δρομικές μεταφορές παραμένουν
στό περιθώριο; Πού δέν ἀναπτύσἀπολογεῖται γιά αὐτά πού συμβαίσονται, ὥστε νά ἀναδειχθοῦν σέ
νουν. Τόσο, πού γεννῶνται ὑποψίἰσότιμο ἑταῖρο ὅσον ἀφορᾶ στίς
ες, ὅτι ἡ διαπλοκή καί σέ αὐτόν τοἐσωτερικές μεταφορές; Ἐπιβατιμέα, στίς σιδηροδρομικές μεταφοκές καί ἐμπορευματικές. Τυχαῖο,
ρές, ἔχει ἐμφιλοχωρήσει. Ὁδικές
μεταφορές, ἀεροπορικές μεταφοΣυνέχεια στήν σελ. 3
τοῦ Δημήτρη Καπράνου
θως εἶναι μιά κοπέλλα, πού
πέφτει στήν ἀγκαλιά τους
καί κρέμεται ἀπό τόν λαιμό τους! Πόση ὀμορφιά! Κι
ὕστερα διακρίνω τούς ἐπιχειρηματίες, πού κατεβαίνουν
μέ ἕναν χαρτοφύλακα στά
κοιτάζουν γύρω, ψάχνο-χέρια ἢ μέ ἕνα σάκ-βουαγιάζ
στούς ὤμους. Ἔχουν ἀλλάξει
ντας τό ἀγαπημένο πρόσωπο πού τούς περιμένει. Συνή- Συνέχεια στην σελ. 4
Τούς παρακολουθῶ, μά
AOHNAN
ΠΛΑΙΩΝΑ.
Ἀριθμ. φύλ. 42493
Ετος 145ον
Τιμή 1,5 €
ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Πλάτωνας, Αριστοτέλης, Νίτσε
Η βιογραφία, η σκέψη και το έργο μεγάλων φιλοσόφων
σε 3 πολυτελεία σκληρόδετες εκδόσεις
Κώστας
Καραμανλῆς.
Ὁ πρῶτος
ὑπουργός
πού εἶχε
τήν εὐθιξία
νά παραιτηθεῖ
Στίς ὑποκλοπές και
στίς φωτιές, οὐδείς!
Στις 5/3 η
ἘΚΔΟΣΙΣ 1020 με τον γιο ΠΑΜΕ Σ
ΕΣΤΙΑ
πλατεία της κυρίας Αρ
παρουσιάσει
ο δημιουργός του πρώ
Αυτή την κατα
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ»,
συστήμα
φιλοσοφικού
Λεπτομέρειες
στήν σελ. 3
ΕΣΤΙΑ
Από τη δύναμη στην απόγν
ΝΙΤΣΕ
Μια μοναδικ
συμπλάνωση στη
ηθελοσοφική σκέψη
ἀναπνέω!»
τοῦ Α. Π. Δημόπουλου*
ΠΡΙΝ τρία περίπου χρόνια, ἕνα συμβάν ἀστυνομικῆς βίας στίς Η.Π.Α. ἔγινε ἀφορμή γιά ἕνα κίνημα διαδηλώσεων κατά τοῦ ρατσισμοῦ σέ ὅλο τόν
κόσμο, τό ὁποῖο ἔγινε γνωστό ὡς «Οἱ
μαῦρες ζωές μετρᾶνε» (Black Lives
Matter). Μάλιστα στίς Η.Π.Α. οἱ διαδηλώσεις αὐτές, τό κεντρικό σύνθημα
τῶν ὁποίων ὑπῆρξε τό διάσημο πλέον
«Δέν ἀναπνέω!», συγκέντρωσαν τελικά γύρω στα 25 ἑκατομμύρια συμμετοχές, καί ἔτσι κατέστησαν οἱ μεγαλύτερες πού ἔγιναν ποτέ στήν χώρα,
ἀλλά καί ἀπό τίς πλέον βίαιες. Ἀλλά
ἐπίσης καί λόγῳ τῆς χρονικῆς συγκυρίας, δηλαδή λίγο πρίν τίς προεδρικές ἐκλογές τοῦ 2020, οἱ διαδηλώσεις
Συνέχεια στην σελ. 3