Πρωτοσέλιδα εφημερίδων και εξώφυλλα περιοδικών
Πρωτοσέλιδο Η Καθημερινή: Η Αρχή που έβλεπε τα τρένα να περνούν
Newspaper website Website







Recognized text:
ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
ΔΥΣΚΟΛΗ Η ΚΑΡΙΕΡΑ
ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΣΕΛΙΔΑ 26
Ετος 104on Αρ. φύλλου 31.255= Ιδρυτής: Γ. Α. Βλάχος
Οι προειδοποιήσεις ενώσεων σιδηροδρομικών υπαλλήλων σχετικά με τα
προβλήματα και τις ελλείψεις στα
συστήματα ασφαλείας ήταν πολλές
και σε όλους τους τόνους στο παρελθόν· μέχρι και πολύ πρόσφατα.
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων
(ΡΑΣ) ουδέποτε ασχολήθηκε σοβαρά. Δεν κινητοποιήθηκε ούτε όταν
στα γραφεία της έφτασε, τον περασμένο Νοέμβριο, σοβαρότατη καταγγελία της Πανελλήνιας Ένωσης
Προσωπικού Ελξης –διατυπωμένη
και σε εξώδικο προς τη ΡΑΣ- για «τη
μη λειτουργία φωτοσημάτων και τη
λεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, τη
μη λειτουργία του συστήματοs ETCS
(που προστατεύει από το ανθρώπινα λάθος)». Ο διακοσμητικός ρόλος
της ΡΑΣ είναι μία από τις «πληγές»
του ελληνικού σιδηροδρόμου. Οι
επιζήμιοι χειρισμοί από διαδοχικές
κυβερνήσεις στην υλοποίηση των
έργων αναβάθμισης και θωράκισης
του δικτύου αλλά και τα συχνά προβλήματα της Hellenic Train, βλάβες
στα τρένα, ελλείψεις σε τροχαίο υλικό και προσωπικό, καθυστερήσεις,
συμπληρώνουν την εικόνα του ελληνικού σιδηροδρόμου τα τελευταία
χρόνια. Σελ. 3
«Πάγος»
στην εκλογολογία
από το Μαξίμου
Στους 57 οι νεκροί,
από τους οποίους
έχουν ταυτοποιηθεί 24
Σελ. 5
Ερευνα προς κάθε
κατεύθυνση ζήτησε
ο Ισίδωρος Ντογιάκος
ΣΗΜΕΡΑ
Σελ. 7
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Νέα εμπόδια
για τους έξυπνους
μετρητές
ΘΕΩΡΕΙΟ
Σελ. 6
Σε νέες περιπέτειες εισέρχεται
ο διαγωνισμός ύψους 1 δισ. ευρώ
για την προμήθεια έξυπνων
μετρητών κατανάλωσης ηλεκτρικής
ενέργειας, καθώς η ελβετική
πολυεθνική Landis+Gyr σχεδιάζει να προσφύγει στο ΣτΕ μετά τον
αποκλεισμό της. Σελ. 29
Σύντομα
το πόρισμα
Η Αρχή που έβλεπε τα τρένα να περνούν
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) αγνόησε τα κενά ασφαλείας και τις προειδοποιήσεις
Σελ. 2
• Παχυσαρκία: Τέσσερις στους
δέκα ενηλίκους και σχεδόν ένα στα
τέσσερα παιδιά και εφήβους θα είναι
παχύσαρκοι στη χώρα μας το 2035
εάν δεν βελτιωθούν άμεσα οι στρατηγικές πρόληψης και αντιμετώπισης
της παχυσαρκίας. Σελ. 9
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΞ
----ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΓΝΩΣΘΕΝΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΘΕΣΙΝΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ
EN ANAMONH ΠΩΣ ΔΙΕΞΗΧΘΗΣΑΝ ΧΟΥΡΣΑΙ ΕΚΛΟΓΗ
SKATTSTPPOR TON EXAOFEN ETA TRATA
ΛΕΥΤΑΙΑΣ ΣΤΙΣ ΒΡΑΣΤΩ ΜΙΑΣ:11Ε11ετικών και
• Αλβανία: Τις κατηγορίες της
αντιπολίτευσης
ότι δωροδόκησε ή
επέδειξε εύνοια
σε πρώην ανώτατο
στέλεχος του αμερικανικού FBI αρνήθηκε κατηγορηματικά ο Αλβανός πρωθυπουργός Εντι
Ράμα. Σελ. 13
ΚΑΘΕ ΠΕΜΠΤΗ
ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΦΥΛΛΑ ΜΕ ΤΗΝ «Κ»
ΣΕΛΙΔΑ 9
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Ημερήσια Πολιτική και Οικονομική Εφημερίδα
ΑΘΗΝΑ, ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 3 ΜΑΡΤΙΟΥ 2023
Εως τρία χρόνια εκπαίδευση περνάει ένας
σιδηροδρομικός για να γίνει σταθμάρχης
στη Γερμανία, με τον τελευταίο χρόνο να
αφορά την πλήρη εκμάθηση των συνθηκών στον συγκεκριμένο σταθμό που θα
εργαστεί. Σε κάθε σταθμό υπάρχουν δύο
σταθμάρχες, ενώ προβλέπονται και ανεΤαχύτερη εἰσπραξη
των οφειλών
από την ΑΑΔΕ
Δύο νέα κέντρα βεβαίωσης χρεών
Αυξάνει την πίεση προς τους οφειλέτες του
Δημοσίου η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων
Εσόδων (ΑΑΔΕ) με τη σύσταση των δύο
νέων κέντρων βεβαίωσης και είσπραξης
οφειλών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα
δύο εισπρακτικά κέντρα θα βεβαιώνουν τα
χρέη και θα λαμβάνουν όλα τα απαιτούμενα
αναγκαστικά μέτρα για την είσπραξή τους,
ενώ θα καταργηθούν τα δικαστικά τμήματα που λειτουργούν σε όλες τις εφορίες της
χώρας. Σελ. 27
Θλίψη και πόνος στο βλέμμα μιας νεαρής γυναίκας στον σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης. Πολίτες κάθε ηλικίας από το πρωί της Τετάρτης
αφήνουν ένα κερί και ένα λουλούδι στη μνήμη των θυμάτων του δυστυχήματος στα Τέμπη.
Δύο τρένα εγκλωβισμένα στις ίδιες
ράγες, οι οδηγοί τους αγνοούν τον κίνδυνο, τίποτα δεν τους προειδοποιεί να
τραβήξουν φρένο. Η σύγκρουση είναι
αναπόφευκτη. Η νύκτα αυτή και η αυγή
που αποκαλύπτει το μέγεθος της τραγωδίας χαράσσονται στη μνήμη όλων.
Το τραύμα θα μείνει ζωντανό για δεκαετίες. Και αυτό είναι το μόνο στο οποίο
μπορούμε να ελπίζουμε. Δεν αρκούν
τα «ποτέ ξανά!», η αναζήτηση ευθυνών, η πολιτική διαμάχη, η επίσπευση
έργων και υποδομών που έχουν καθυστερήσει αδικαιολόγητα. Οσο αναγκαία
και αν είναι όλα αυτά, πρωτίστως χρειάζεται ριζική αλλαγή νοοτροπίας όλων.
Η σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη
είναι αβάσταχτης βαναυσότητας μάθημα για το τίμημα της προχειρότητας
«Τρία χρόνια για να γίνεις σταθμάρχης»
Ισίδωρος Σαπουνάς: στέλεχος των σιδηροδρόμων του Λουξεμβούργου, πρώην σύμβουλος των γερμανικών
ξάρτητες θέσεις κλειδούχων. Συστήματα
ελέγχου των συρμών προειδοποιούν για
πιθανές λάθος κινήσεις των τρένων, ενώ
δοκιμάζονται νέες τεχνολογίες με αισθητήρες και κάμερες στις γραμμές, καθώς και
ραντάρ στις αμαξοστοιχίες. Για την ευρωπαϊκή και γερμανική εμπειρία του μιλάει
A.P. PHOTO/BURHAN OZBILICI
Y/POOL PHOTO VIA AP
ΣΧΟΛΙΟ|Του Νίκου ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑ
ΤΟΥΡΚΙΑ
ΠΡΟΒΑΔΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΙΣΜΑ
Ο ΚΙΛΙΤΣΝΤΑΡΟΓΛΟΥ
ΣΕΛΙΔΑ 11
Το τρένο που έρχεται
και του αυτοσχεδιασμού με τα οποία
πορευόμαστε ως έθνος. Οσο συνεπείς
και υπεύθυνοι είναι οι περισσότεροι
πολίτες, κρατικοί λειτουργοί, μέλη των
Ενόπλων Δυνάμεων κ.ά., τόσο ανεύθυνοι και αδιάφοροι είμαστε σε συλλογικό επίπεδο. Φτιάξαμε μια πολιτεία που
μοιάζει με αυτή που θέλουμε αλλά εί
ναι ανεπαρκής την ώρα του κινδύνου.
Τι πιο συμβολικό από το γεγονός ότι το
2023 το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο
-για όποιους λόγους- δεν διαθέτει
στοιχειώδη συστήματα ασφαλείας; Λειτουργούσε βάσει νοοτροπίας ότι δεν
χρειάζεται να είναι 100% ασφαλές, ότι
με προχειρότητα και τύχη όλα θα πάνε
καλά. Συνηθίζουμε, αποδεχόμαστε αυτή την κατάσταση, έως τη στιγμή που
το κακό αποδεικνύεται αναπόφευκτο.
στην «Κ» ο Ισίδωρος Σαπουνάς, διευθυντής του τμήματος έργων και σύγχρονων
τεχνολογιών στον σιδηρόδρομο του Λουξεμβούργου και πρώην σύμβουλος των
γερμανικών σιδηροδρόμων, τονίζοντας
πως «ο ανθρώπινος παράγοντας είναι πολύ βασικός». Σελ. 6
Πρώτη συνάντηση
Μπλίνκεν - Λαβρόφ
μετά τη ρωσική εισβολή
Στη σύνοδο του G20 στο Νέο Δελχί
Την πρώτη τους ολιγόλεπτη συνάντηση από
την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία πέρυσι τον Φεβρουάριο είχαν χθες οι υπουργοί Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών
και της Ρωσίας, Αντονι Μπλίνκεν και Σεργκέι Λαβρόφ, στο περιθώριο της υπουργιΤώρα βλέπουμε ότι δεν θα έπρεπε να
κινείται τίποτα στο δίκτυο έως ότου καλυφθούν τα κενά ασφαλείας.
Πείθουμε εαυτούς πως κάνουμε τα δέοντα. Φτιάχνουμε μια εικόνα χωρίς να
πράττουμε ό,τι χρειάζεται για να γεφυρώσουμε ένα κενό, να απαλείψουμε
τον κίνδυνο, να βοηθήσουμε αλλήλους.
Διαμορφώνουμε συστήματα που πιστεύουμε ότι μας παρέχουν «ελευθερία» κινήσεων, ότι μας απαλλάσσουν
από τις συνέπειες των πράξεων ή της
αμέλειάς μας. Σήμερα βλέπουμε με
τον πιο τραγικό τρόπο πως όποιοι κι αν
είμαστε, όποια κι αν είναι η δουλειά
μας, πρέπει να αναρωτιόμαστε συνεχώς εάν όσα κάνουμε αρκούν ώστε το
τρένο της ατομικής και συλλογικής ζωής μας να βρίσκεται στη σωστή πορεία.
κής συνόδου του G20 στο Νέο Δελχί της
Ινδίας. Στη φωτογραφία, ο επικεφαλής του
Στέιτ Ντιπάρτμεντ διακρίνεται να περνάει
πίσω από τον αρχηγό της ρωσικής διπλωματίας. Σελ. 12
A.P. PHOTO / GIANNIS PAPANIKOS
9 771108 979154
www.kathimerini.gr • € 1,20
ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ
ΛΑΡΙΣΑΣ
Το προφίλ και η επαγγελματική πορεία του
59χρονου από την
«καλή αρχή» μέχρι την
«κακιά ώρα». Η μετάταξη και το εμπόδιο
του ορίου ηλικίας.
ΦΙΛΙΠΠΟΣ
ΜΠΡΕΖΑΣ
Ο έμπειρος πραγματογνώμονας κάνει λόγο
για σφάλμα που δεν θα
έπρεπε να είχε συμβεί
και υπογραμμίζει τα
προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου.
Σελ. 5
ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ
Σελ. 4
ΡΟΥΜΠΙΝΗ
ΛΕΟΝΤΑΡΗ
Η ιατροδικαστής που
είχε βρεθεί στο δυστύχημα με τους μαθητές
στα Τέμπη το 2003 το
νίζει ότι δεν περίμενε
να ξαναζήσει τόσο μεγάλη καταστροφή.
Σελ. 5
Ο ρόλος
των Αρχών
Οι Ρυθμιστικές Αρχές είναι
το «μάτι» της Πολιτείας, που
εξασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον σε κάθε νευραλγικό τομέα της αγοράς. Η σημασία
της αποστολής τους φάνηκε
στην τραγική αδυναμία της
Αρχής Σιδηροδρόμων να ανταποκριθεί στις καταγγελίες για
τα ελλείμματα ασφαλείας. Το
προηγούμενο αυτό πρέπει να
λειτουργήσει ως παράδειγμα
προς αποφυγήν. Να χρησιμοποιούν οι Αρχές αυτές το
οπλοστάσιο που τους δίνουν
η ευρωπαϊκή και η εθνική νομοθεσία και να αποδείξουν ότι
ελέγχουν – και, όπου χρειαστεί, τιμωρούν.
ΤΟΥΡΚΙΑ
Σε πλοία οι σεισμόπληκτοι
Ενα κρουαζιερόπλοιο που εκτελούσε εκδρομές στα
ελληνικά νησιά είναι το προσωρινό σπίτι των σεισμοπλήκτων στο λιμάνι της Αλεξανδρέττας. Πάνω από
1.000 εκτοπισμένοι Τούρκοι, των οποίων τα σπίτια καταστράφηκαν, έχουν καταφύγει στο πολυτελές σκάφος
των 538 ποδών. Σελ. 11
GEY PONOMAREV /

Τελευταία νέα από την εφημερίδα