Πρωτοσέλιδα εφημερίδων και εξώφυλλα περιοδικών







Recognized text:
ΣΑΒΒΑΤΟ
ΙΟΥΛΙΟΥ 2025
ΕΤΟΣ: 54°
ΑΡ. ΦΥΛΛΟΥ: 15408
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΠΡΩΙΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ
XPONIA
ΗΧΩ
ΤΩΝ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΩΝ
MEPHZ
ΚΩΔΙΚΟΣ: 1781
ΠΛΗΡΩΜΕΝΟ
ΤΕΛΟΣ
Τεκ. Γραφείο
K.T.A
Αριθμός Άδειας
EACTON
ΕΛΤΑ
Hellenic Post
9 772529
029169
Τ: 210 38 17 700 - 210 38 17 716 - 210 38 17 737 F: 210 38 17 331 E: [email protected] W: www.ihodimoprasion.gr
Ελεγκτικό Συνέδριο:
Δήμοι και κτηματικές
ελέγχουν τις παραλίες μόνο
έπειτα από καταγγελίες
«Καταπέλτης» για δήμους και κτηματικές
υπηρεσίες είναι η έκθεση του Ελεγκτικού
Συνεδρίου για την εφαρμογή του νέου
κανονιστικού πλαισίου που αφορά τους
ελέγχους στις παραλίες καθώς το πόρισμα
που δημοσιεύθηκε ουσιαστικά καταγράφει
ότι οι έλεγχοι είναι περιορισμένοι παρά το
γεγονός ότι την ίδια ώρα έχουν αυξηθεί οι
καταγγελίες από τους πολίτες μέσω της
εφαρμογής My Coast.
Ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου
πραγματοποιήθηκε σε 19 δήμους και στις
αντίστοιχες (14) Κτηματικές Υπηρεσίες, και
αφορούσε τα έτη 2023 και 2024 (μέχρι 31
Οκτωβρίου 2024).
Τα πορίσματα του ελέγχου είναι τα ακόλουθα:
1. Το υπό κατάρτιση Μητρώο Συμβάσεων
Παραχώρησης δεν είναι πλήρως ενημερω
μένο με συμβάσεις, που συνάπτουν άλλοι,
πλην των Κτηματικών Υπηρεσιών, φορείς,
όπως οι Δήμοι και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε., καθώς και με τις αυτοψίες και
τα αποτελέσματα των ελέγχων. Δεν είναι
προσβάσιμο σε όλους τους φορείς, που
εμπλέκονται στην ελεγκτική διαδικασία.
ΙΙ. Δεν διενεργούνται τακτικοί έλεγχοι, ορθολογικά κατανεμημένοι εντός της θερινής
περιόδου, βάσει αξιολόγησης κινδύνων
ως προς τις παραλίες και τους παραχωρησιούχους. Οι έλεγχοι στοχεύουν αποκλει
στικά στη διερεύνηση των καταγγελιών, ο
αριθμός των οποίων αυξήθηκε κατακόρυφα
λόγω της εφαρμογής «My Coast».
ΙΙΙ. Οι Κτηματικές Υπηρεσίες δεν διαθέτουν
επαρκές προσωπικό και σύγχρονα τεχνολογικά μέσα για την επίκαιρη διερεύνηση
των καταγγελιών και τη διαπίστωση των
παραβάσεων, γεγονός που περιορίζει και
την αποτελεσματικότητα των ελέγχων.
IV. Η ελεγκτική δραστηριότητα των Οργανι
σμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι περιορισμένη. Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν συνεργάζονται αποτελεσματικά με
τις Κτηματικές Υπηρεσίες.
V. Εντοπίστηκαν ελλείψεις και καθυστε
ρήσεις στην επιβολή των προστίμων και
των διοικητικών μέτρων. Το πόρισμα της
αυτοψίας δεν συντάσσεται αμέσως παρά
την αντίθετη πρόβλεψη του νόμου. Δεν διε
νεργούνται επανέλεγχοι. Οι καθυστερήσεις
επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να συνεχίζουν
τη δραστηριότητά τους κατά τη διάρκεια
της καλοκαιρινής περιόδου
Απιαστο όνειρο για
τους Έλληνες η ιδιοκατοίκηση
Μέχρι και ο μισός μισθός
κατευθύνεται σε δαπάνες στέγασης
Η Ελλάδα καταγράφει από τους υψηλότε
ρους δείκτες στεγαστικής επιβάρυνσης
1 στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς ολοένα
και μεγαλύτερο ποσοστό του εισοδήματος των
νοικοκυριών κατευθύνεται σε δαπάνες για στέγη.
Σύμφωνα με τη μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος,
ο λόγος του συνολικού κόστους στέγασης προς το
καθαρό διαθέσιμο εισόδημα για τους ενοικιαστές
με ελεύθερη μίσθωση φτάνει το 37,5% το 2023,
έναντι 26,4% που είναι ο μέσος όρος της ΕΕ. Για τα
χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα το ποσοστό
επιβάρυνσης υπερβαίνει το 48%.
Παράλληλα, αυξητική είναι η τάση και στον δείκτη
τιμής προς εισόδημα (price-to-income ratio), ο
οποίος αποτυπώνει τη σχέση μεταξύ του κόστους
αγοράς κατοικίας και των ετήσιων εισοδημάτων.
Το 2023 ο δείκτης αυτός ανήλθε στο 7,8, από 6,4
το 2017, γεγονός που μεταφράζεται σε σημαντική
μείωση της προσιτότητας για αγορά πρώτης και
τοικίας. Η διαχρονική αύξηση του συγκεκριμένου
δείκτη καταδεικνύει ότι, σε σχέση με το διαθέσιμο
εισόδημα, η πρόσβαση στην ιδιοκατοίκηση γίνεται
ολοένα και δυσκολότερη.
Η επιβάρυνση είναι ιδιαίτερα έντονη για τις ευάλωτες ομάδες. Το 30% των νοικοκυριών με το
χαμηλότερο εισοδηματικό επίπεδο δαπανά πλέον
σχεδόν τη μισή του οικονομική δυνατότητα για
την κάλυψη στεγαστικών αναγκών. Το φαινόμενο
αφορά κατά κύριο λόγο ενοικιαστές, καθώς στην
Ελλάδα το ποσοστό ιδιοκατοίκησης παραμένει
υψηλό, αλλά με σταθερή τάση μείωσης, ιδίως στα
μεγάλα αστικά κέντρα.
Η κατάσταση επιβαρύνεται περαιτέρω από την αύξηση των τιμών ενοικίασης, οι οποίες την περίοδο
2018-2023 καταγράφουν ανοδικές τάσεις σε όλα
τα μεγέθη κατοικιών. Το κόστος στέγασης αυξάνεται τόσο για όσους νοικιάζουν όσο και για όσους
αποπληρώνουν στεγαστικά δάνεια. Για τα δεύτερα,
η αναλογία δαπάνης προς εισόδημα πλησιάζει το
32%, κυρίως λόγω της αύξησης των επιτοκίων την
τελευταία διετία. Ταυτόχρονα, οι δημόσιες δαπάνες
της Ελλάδας για τη στήριξη της στέγασης είναι
από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη, μόλις 0,1%
του ΑΕΠ για το 2022, επιδεινώνοντας περαιτέρω
τη θέση των νοικοκυριών.
Η μεγάλη στεγαστική επιβάρυνση έχει άμεσες
κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις. Τα νοικοκυριά αναγκάζονται να περιορίσουν σημαντικά
τις υπόλοιπες καταναλωτικές δαπάνες τους, καθώς
η ανάγκη για κατοικία είναι ανελαστική. Παράλληλα, η υψηλή δαπάνη για στέγη περιορίζει τη
δυνατότητα αποταμίευσης, κάτι που έχει αντίκτυπο
στις επενδύσεις και στη συνολική οικονομική
δραστηριότητα.
Από την ανάλυση της Τράπεζας προκύπτει επίσης
ότι η Ελλάδα απέχει σημαντικά από άλλες χώρες
της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τα ποσοστά
στέγης που θεωρούνται «προσιτά». Ενώ σε χώ
ρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ολλανδία, ο
σχετικός δείκτης για τους ενοικιαστές κυμαίνεται
από 20% έως 28%, στην Ελλάδα σταθερά υπερ29
βαίνει το 35% από το 2018 και μετά. Ο λόγος τιμής
προς εισόδημα στην Ελλάδα παραμένει ένας από
τους υψηλότερους στην ΕΕ και η επιδείνωσή του
είναι εντονότερη την τελευταία πενταετία, χωρίς
να υπάρχει αντίστοιχη αύξηση στα πραγματικά
εισοδήματα των νοικοκυριών.
Η μελέτη κλείνει επισημαίνοντας ότι η στεγαστική
επιβάρυνση στην Ελλάδα έχει λάβει διαρθρωτικά
χαρακτηριστικά, καθώς παρατηρείται ταυτόχρονη
αύξηση του κόστους στέγασης και στασιμότητα
ή επιβράδυνση των εισοδημάτων. Η τάση αυτή
περιορίζει σημαντικά την πρόσβαση σε αξιοπρεπή
στέγαση και καθιστά την ανάγκη για στοχευμένες
πολιτικές στήριξης πιο επιτακτική από ποτέ.