Πρωτοσέλιδα εφημερίδων και εξώφυλλα περιοδικών
Πρωτοσέλιδο Εστία:
Newspaper website Website







Recognized text:
ΑΔΩΝΙΣ ΚΥΡΟΥ
Διευθυντής (1898-1918)
ΑΧΙΛΛΕΥΣ Α. ΚΎΡΟΥ
(1918-1950)
ΚΥΡΟΣ Α. ΚΥΡΟΥ
(1918-1974)
ΑΔΩΝΙΣ ΚΥΡΟΥ
(1974-1997)
ΑΛΕΞΗΣ ΖΑΟΥΣΗΣ
(1997-2015)
Τετάρτη
28 Δεκεμβρίου 2022
ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ τῶν Ἀθηνῶν ἀπεκλείσθη καί χθές. Αὐτήν τήν φορά ὅμως ἡ διαμαρτυρία τῶν ἠθοποιῶν καί ἄλλων καλλιτεχνῶν πού
πραγματοποίησαν πορεία διαμαρτυρίας πρός τό Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ ἦταν εὔλογη. Μέ ἕνα ἀνεξήγητο Προεδρικό Διάταγμα, τά πτυχία τους κατέστησαν ἰσότιμα ἀπολυτηρίων μέσης ἐκπαιδεύσεως.
Εν προκειμένῳ ἀναδεικνύεται καί
μιά ἐσωτερική διαφωνία μεταξύ
τῶν Ὑπουργείων Πολιτισμοῦ καί
Παιδείας, οἱ διαφορετικές θέσεις
τῶν ὁποίων γιά τό ζήτημα τό ὁδήγησαν σέ ἀδιέξοδο. Ἐν πολλοῖς,
αὐτό ὀφείλεται στήν ἄρνηση τοῦ
Ὑπουργείου Παιδείας νά ἀναγνωρίσει τίς δραματικές σχολές ὡς πανεπιστημιακές. Τό θέμα εἶναι ἤδη
Τῶν ἁγίων Δισμυρίων τῶν ἐν Νικομηδείᾳ καέντων μαρτύρων
Σελήνη 5 ἡμερῶν Γ Ἀνατολή ἡλίου 7.40΄ – Δύσις ἡλίου 5.13
γνωστό ἀπό τήν εἰδησεογραφία, ἐν
προκειμένῳ ὅμως ἀνακύπτει ἕνα
πολιτικό ζήτημα πού ἔχει νά κάνει
μέ τήν ἀψυχολόγητη στάση τῆς
Κυβερνήσεως, ἡ ὁποία ὅλως ἀναιτίως δημιούργησε ἕνα ἀχρείαστο
μέτωπο καί ἔφερε καί τήν Τέχνη
ἀπέναντί της.
Δέν προέβλεψαν ἄραγε τίς ἐπιπτώσεις αὐτοῦ τοῦ Διατάγματος
οἱ ὑπηρεσίες πού τό ἐπεξεργάάσθηκαν; Ἤ μήπως περιορίσθηκαν
στήν νομική ἐπεξεργασία τῶν διατυπώσεών του καί ἄφησαν νά τούς
ξεφύγει ἡ οὐσία; Ἐν προκειμένῳ
τήν εὐθύνη φέρει ἀποκλειστικῶς
ἡ πολιτική ἡγεσία, ἡ ὁποία ὑποτίθεται ὅτι θά πρέπει νά ἐπιδεικνύει εὐρύτητα ἀντιλήψεως καί νά ξεφεύγει ἀπό τά αὐστηρῶς γραφειοἜρευνες
γιά ὑδρογονάνθρακες
ἀνεκοίνωσε ἡ Αἴγυπτος
Ἐνῶ ὁ Ἐρντογάν διεκδικεῖ μερίδιο
στά κοιτάσματα τῆς Κύπρου
ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ στήν Ἀνατολική Μεσόγειο σέ ὅ,τι σχετίζεται μέ τόν ἐνεργειακό
τομέα εἶναι ραγδαῖες, ἀφοῦ οἱ διακρατικές
συμφωνίες γιά τίς ΑΟΖ καί ἡ εἴσοδος μεγάλων ἑταιρειῶν ἀλλάζουν τίς ἰσορροπίες.
Μετά τήν ἔναρξη τῶν γεωτρήσεων στήν
Κύπρο, πού ἠνώχλησε Λιβύη καί Τουρκία,
ἔρχεται ἡ σειρά τῆς Αἰγύπτου να πράξει τό
ἴδιο. Ἡ Κυβέρνησις τῆς Αἰγύπτου προκήρυξε νέο διεθνῆ διαγωνισμό γιά τήν παραχώρηση δικαιωμάτων ἐρεύνης γιά κοιτάσματα πετρελαίου καί φυσικοῦ ἀερίου
στό Δέλτα τοῦ Νείλου καί τήν Μεσόγειο.
Συνέχεια στην σελ. 3
ΕΣΤΙΑ
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΣ • ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ 1876
«Παράσταση γιά ἕναν ρόλο»
Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας καί Ὑπουργεῖα Παιδείας και Πολιτισμοῦ ἄνοιξαν ἕνα ἀχρείαστο μέτωπο
Ἔβαλαν τήν Τέχνη ἀπέναντι καί ἔβγαλαν τούς ἠθοποιούς στον δρόμο χαρακτηρίζοντας τις σχολές τους «Λύκεια»
καί ἐκείνους «ἀποφοίτους ΔΕ» – Νά φωτογραφίζονται ὅμως μαζί τους μετά τις παραστάσεις για να προβάλλονται, ξέρουν
Ἐμπρηστική τοποθέτησις τοῦ
Πρωθυπουργοῦ Κοσσυφοπεδίου
Λεπτομέρειες στήν σελ. 5
ΠΕΝΝΙΕΣ
ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ
ΠΕΡΙΕΡΓΑ
• Μία ἀκόμη διάκριση γιά τήν ἑλληνική κουζίνα
ἐπεφύλαξαν οἱ χρῆστες τῆς διάσημης πλατφόρμας
Taste Atlas. Τήν κατέταξαν στην δεύτερη θέση ὡς
τήν καλύτερη κουζίνα στον κόσμο, μέ τήν Ιταλική νά
ἀπολαμβάνει τήν πρώτη θέση. Ὅμως δέν ἀπολαμβάνουμε τίς ἴδιες πρωτιές στά «πιάτα», ἀφοῦ τό καλύτερο ελληνικό πιάτο, τά παϊδάκια, είναι στην 15η
θέση. Ἡ ἑλληνική κουζίνα συγκέντρωσε βαθμολογία
4.68/5 καί ἡ ἰταλική 4.72/5. Τρίτη εἶναι ἡ ἱσπανική
κουζίνα μέ βαθμολογία 4.59/5 –δηλαδή οἱ καλύτερες
κουζίνες εἶναι ἀπό τήν Μεσόγειο. Τήν πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν ἡ Ἰαπωνία, ἡ Ἰνδία, τό Μεξικό, ἡ
Τουρκία, οἱ ΗΠΑ, ἡ Γαλλία καί 10ο τό Περού. Στά
καλύτερα πενῆντα πιάτα ἀπό ὅλον τόν κόσμο, τά
παϊδάκια εἶναι στήν 15η, καί ὁ γῦρος στήν 31η θέση. Τήν παρουσία τῆς χώρας μας στά καλύτερα φαγητά τοῦ 2022 συμπληρώνουν το γιουβέτσι στήν
36η θέση καί ὁ μπακαλιάρος στην 41η.
• Ἕνα ἐντυπωσιακό διαμαντένιο δακτυλίδι σέ
σχῆμα δάκρυ ἔλαβε ἡ τραγουδίστρια Σέρ ἀπό τόν
φίλο της μουσικό παραγωγό Αλεξάντερ Έντουαρντς
γνωστό καί ὡς «ΑΕ», ἀνήμερα τῶν Χριστουγέννων.
Ἡ Σέρ ἀνήρτησε φωτογραφία στο Twitter μέ τό ὄνομα τοῦ κατά 40 χρόνια νέωτερου φίλου της, καί στήν
λεζάντα γράφει: «Δέν ὑπάρχουν λόγια». Τό ἐρώτημα εἶναι ἐάν πρόκειται γιὰ ἕνα ἁπλό δῶρο ἤ δαχτυλίδι ἀρραβώνων. Ἡ Σέρ τούς ἀπήντησε «ἐπειδή τό
μανικιούρ του εἶναι τόσο ὡραῖο», μέ τούς ἑκατομμύρια θαυμαστές της να συνεχίζουν νά τήν ρωτοῦν.
ΑΚΟΥΣΑ πρό ἡμερῶν τόν Θεσσαλονικιό συνάδελφο Γιώργο Χριστοφορίδη νά ὑποστηρίζει σέ μιά ραδιοφωνική συνέντευξη, μέ τήν ἀφορμή τῆς ἔκδοσης τοῦ νέου βιβλίου του, ὅτι ὁ πατέρας του Βαγγέλης, δημοσιογράφος στό ἐπάγγελμα ἐπίσης, τόν
προέτρεπε στα πρώτα του βήματα νά πηγαίνει καί
νά γυρίζει ἀπό τήν δουλειά του στο σπίτι πάντοτε
μέ τό λεωφορεῖο. Γιατί στό λεωφορεῖο μπορεῖ νά
ἀφουγκράζεται κανείς ἔγκυρα τήν κοινωνία. Ὅταν
τόν ἄκουσα, προβληματίστηκα γιατί στήν δική μου
ἀντίληψη τῶν πραγμάτων ὅλοι οἱ χῶροι δημοσίων
συναθροίσεων, ὄχι μόνο τό λεωφορείο, εἶναι τόποι
πού μπορεῖ κανείς νά ἀντιλαμβάνεται τήν περιρρέουσα κοινωνική ἀτμόσφαιρα. Νά παρατηρεῖ τούς
ἀνθρώπους, νά ἀκούει τίς ἀτάκες τους, να βλέπει
τό ντύσιμό τους, τίς ἀντιδράσεις τους, τίς γκριμάτσες τους, τόν θυμό τους, την χαρά τους. Να πιάνει
γενικῶς τό κλίμα.
Δύο μέρες μετά, πηγαίνοντας γιά κοινωνική συνάντηση στο καφέ τοῦ μουσείου Γουλανδρή τό
ὁποῖο βρίσκεται πολύ κοντά στίς ἐγκαταστάσεις της
ἐφημερίδας μας, μέ σταμάτησε ἕνας σοβαρός κύριος, φιλελεύθερος ἀστός τοῦ πολιτισμού, γιά νά μοῦ
ἐκμυστηρευτεῖ κάτι: τήν ἀναίδεια μέ τήν ὁποία συμπεριφερόταν στούς ἐπιβάτες μιά ὁμάδα νεαρῶν
Ἑλλήνων ἐφήβων στήν γραμμή τῶν ἀστικῶν λεωΤό γερμανικό κράτος
ἐκπέμπει SOS
ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΚΟΡΟΪΔΙΑ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Οἱ κοινωνίες πού δέν ἐξελίσσονται
σκληραίνουν καί «σπᾶνε»
ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ἐλλείψεις σέ ἐκπαιδευτικό καί νοσηλευτικό προσωπικό, προβληματικές ὁδικές καί σιδηροδρομικές συγκοινωνίες, καί Ἔνοπλες Δυνάμεις ἄνευ ἐξοπλισμοῦ. Ἐάν ἐτίθετο τό ἐρώτημα,
ὑπό μορφήν κουίζ, ποιό ευρωπαϊκό κράτος εὑρίσκεται στην παραπάνω κατάσταση, ἐλάχιστοι θά
ἔδιδαν τήν σωστή ἀπάντηση: «Γερμανία». Τό ρεπορτάζ τῆς Deutsche Welle ἀποκαλυπτικό τῷ ὄντι.
Συνέχεια στην σελ. 5
ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
ΑΤΤΙΚΗ. Αἴθριος, τό ἀπόγευμα νεφώσεις.Ἄνεμοι βόρειοι. Θερμ. ἕως 18β.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Νεφώσεις ηὐξημένες. Ἄνεμοι ἀσθενεῖς. Θερμ. ἕως 13β.
Κι ἐκεῖ πού ψάχνεις στήν
τηλεόραση προκειμένου να
βρεῖς κάτι γιά νά σέ πάρει
ὁ ὕπνος, συναντᾶσαι μέ τήν
συχνότητα τῆς ΕΡΤ 3.
Τό ἁλάτι τῆς γῆς, ἡ
ἐκπομπή τοῦ ἀνασκαφέως
Λάμπρου Λιάβα, ἔχει ἀπό
ψε κάτι πού ἐπρόκειτο νά σέ
κρατήσει ξύπνιο ὁλονυχτίς!
Ἕνας ἄνθρωπος μέ βελούδινη φωνή, γόης ἀξεπέ
ραστος στα νιάτα του, κιθαρωδός καί πρῶτος στήν πακρατικά ὅρια πού θέτει ἡ ἀπρόσωπη ὑπηρεσιακή προσέγγισις.
Τό Διάταγμα φέρει βεβαίως
τήν ὑπογραφή τῆς Προέδρου τῆς
Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου. Ἡ ὁποία ἐμφανίζεται νά εἶναι θιασῶτις τοῦ Θεάτρου,
καί πολύ συχνά φωτογραφίζεται μέ
τούς ἠθοποιούς καί τούς συντελεστές τῶν παραστάσεων τίς ὁποῖες
παρακολουθεῖ. Ἐκεῖ περιορίζεται
τό ἐνδιαφέρον της; Δέν ἔχει βεβαίως θεσμική ἁρμοδιότητα νά παρέμβει στό περιεχόμενο τῶν διαταγμάτων, τά ὁποῖα συντάσσουν καί τῆς
παρουσιάζουν τά ὑπουργεῖα πού
ἔχουν τήν εὐθύνη τῆς ἑκάστοτε πολιτικῆς. Σέ ἕνα τέτοιο ἐξόφθαλμο
θέμα ὅμως θά μποροῦσε νά ἐκφράσει μιάν ἄποψη. Τό ἔπραξε;
τοῦ Μανώλη Κοττάκη
φορείων με προορισμό τήν Λούτσα. Ἅπλωναν τά πόδια τους προκλητικά ἐπάνω στά καθίσματα, φώναζαν δυνατά, ἄφησαν τό κουτάκι τῆς coca cola τοποθετημένο ἔτσι στό πάτωμα, οὕτως ὥστε νά χυθεῖ τό
περιεχόμενό του. Ὁ ἄνθρωπος ἦταν ἀναστατωμένος, καί μοῦ ἐπισήμανε ὅτι ἐπιχείρησε μόνο νά τούς
κάνει μία ἐλαφρά παρατήρηση. Γιατί ἀπό τό ὕφος
τους καταλάβαινε πώς ἄν τούς ζητοῦσε τόν λόγο
γιά τό πῶς διαχειρίζονται τήν δημόσια περιουσία,
θά εἶχε κακά ξεμπερδέματα. Μοῦ ἐξομολογήθηκε
ὅτι διηγήθηκε τό περιστατικό στόν ὁδηγό, ὁ ὁποῖος
δήλωσε ἀνήμπορος νά κάνει κάτι. Τοῦ εἶπε μάλιστα
ὅτι ἄν τολμοῦσε νά τούς μιλήσει γιά νά τούς καταγγείλει στήν ἀστυνομία, θά τοῦ ἔστηναν καρτέριστό
ἑπόμενο δρομολόγιο καί θά τοῦ ἔσπαγαν τά τζάμια
τοῦ παρμπρίζ. Ἔχει συμβεῖ σέ συναδέλφους του.
Γενικώτερα οἱ ὁδηγοί τῶν λεωφορείων ἀποφεύγουν
νά ἐμπλέκονται σε τέτοιες καταστάσεις γιατί στό
τέλος βρίσκονται κατηγορούμενοι.
τοῦ Δημήτρη Καπράνου
Ἕνα βράδυ πού 'βρεχε, χωρίς νά βρέχει...
Μόλις λίγη ώρα πριν αρέα, πού τραγουδοῦσε ἐκεῖνα
ἔχω πληροφορηθεῖ ὅτι ἔφυ- τά ὄμορφα τραγούδια μιᾶς
γε ἀπό τήν ζωή, πλήρης ἄλλης ἐποχῆς, πού τά τραἡμερῶν, ὁ Νῖκος Κωνσταντί- γούδησαν τροβαδοῦροι,
νου, ἀδελφός τοῦ ἀείμνηστου ντουέτα καί τρίο.
πεθεροῦ μου.
Ποιός ξεχνά τόν δημόσιο διασυρμό ὁδηγοῦ λεωφορείου,
ὁ ὁποῖος τόλμησε να κάνει παρατήρη
ση σε μία νεαρά ἡ ὁποία μπῆκε σχεδόν γυμνή σε
αὐτό κατ' εὐθεῖαν ἀπό τήν παραλία τό περασμένο
καλοκαίρι; Διαπομπεύτηκε ἀπό τά μέσα ἐνημέρωσης. Ὁ συνομιλητής μοῦ ζήτησε νά κάνω κάτι γιά τό
Συνέχεια στην σελ. 3
Ὄψιμες ἀναφορές
Στουρνάρα στήν διαφθορά
ΟΨΙΜΟΣ πολέμιος τῆς διαφθορᾶς καί τῆς παραοικονομίας ὁ διοικητής τῆς Τραπέζης τῆς Ἑλλάδος, ὁ
ὁποῖος «θυμήθηκε» μετά δεκαετίες συμμετοχῆς του
στά κοινά ὅτι ἐλάχιστα ἔχουν γίνει στήν χώρα γιά
αὐτό, κι ἐνῶ ὁ ἴδιος ἔχει διατελέσει κατά τό παρελθόν
ὑπουργός Οικονομικῶν. Ὁ κ. Γιάννης Στουρνάρας σέ
ἄρθρο του διαπιστώνει ὅτι «ἡ Ἑλλάδα καταλαμβάνει
τήν 58η θέση μεταξύ 180 χωρῶν ὅσον ἀφορᾶ στόν
Συνέχεια στην σελ. 2
Καί τί ἔχει αὐτό τό βράδυ ὁ Λιάβας στό Ἁλάτι του;
Ἀφιέρωμα στόν Νίκο Γούναρη, τόν Φώτη Πολυμέρη και
τόν Τώνη Μαρούδα! Δηλαδή ό,τι χρειαζόμουν γιά
νά μνημονεύσω τόν Νῖκο,
τόν πεθερό μου, τόν πατέρα μου, τίς βραδυές πού οἱ
τρεῖς μας, ἐκεῖνοι στις κιθάρες
κι ἐγώ στά πλῆκτρα, ἀναπέμπαμε σπονδές μελωδικές
στόν Ἀπόλλωνα καί τόν Δια
όνυσο...
Συνέχεια στην σελ. 4
ADHNAN
Θέλουμε να πιστεύουμε ὅτι ἡ
τελευταία πρᾶξις αὐτῆς τῆς ἱστορίας δέν ἐγράφη χθές στούς δρόμους
τοῦ κέντρου τῶν Ἀθηνῶν, ὅπου
ἠθοποιοί καί καλλιτέχνες διεμαρτύροντο μέ πανώ πού ἀνάμεσα στά
ἄλλα ἔγραφαν «Δέν εἴμαστε χομπίστες». Πράγματι, «χομπίστες» μπορεῖ νά ὑπήρξαμε ὅλοι μας μετέχοντας κάποτε σέ σχολικές ἤ ἄλλες
ἐρασιτεχνικές παραστάσεις.
ESTIA
Οἱ ἠθοποιοί ὅμως πρέπει νά
συνδυάζουν καί ταλέντο καί ἐπαγγελματική κατάρτιση. Καί ὑπάρχουν στήν Ἀθήνα σχολές πού
ἔχουν καταξιωθεῖ καί πού ἔχουν
στήν προμετωπίδα τους τά ὀνόματα Ελλήνων καλλιτεχνῶν πού
Συνέχεια στην σελ. 3
ΤΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ
Η ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΙΔΕΑΣ ΚΑΙ
Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ
«Η ΘΡΑΜΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ
AN ARRESTA
Ἀριθμ. φύλ. 42442
Ετος 145ον
Τιμή 1,5 €
ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ
Τέλος τό ρωσσικό πετρέλαιο
γιά τίς χῶρες
πού υἱοθετοῦν τό πλαφόν
Ένα πολυτελές
σκληρόδετο
λεύκωμα με
αθησαύριστα
κείμενα, ανέκδοτα
τεκμήρια και
ανθρώπινες
ιστορίες
ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ
με την «ΕΣΤΙΑ»
Στις 31/12 με την
EKAOZIZ THE KYPIAKHZ
ΕΣΤΙΑ
αυτός κατέχει σε κάποια παράσχει σε
ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ 1919-1922
Από τον θρίαμβο στη συμφορά!
ΕΣΤΙΑ
(σελ. 2)
ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ
1919-1922
Atoov puupeath arugopa
Η ιστορία στ
Πολιτισμός
ἤ Πωλειτισμός;
τοῦ Νικολάου Λεβέντη *
ΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ἡμέρες ὁ καλλιτεχνικός χῶρος βιώνει μιά ἔντονη ἀναστάτωση λόγῳ τῆς ὑποβάθμισης τῶν
τίτλων σπουδῶν πού ἀπονέμουν τά
Ὠδεῖα/ Μουσικές Σχολές, Δραματικές
Σχολές καί Σχολές Χοροῦ τῆς Ἑλλάδας [Π.Δ. 85/2022 (Φ.Ε.Κ 232/Α/1712-2022)], τά ὁποῖα ἔχουν ἀναγνωριστεῖ ἀπό τό ῾Υπουργεῖο Πολιτισμού,
τό ὁποῖο θεωρεῖ μέ τήν σφραγῖδα τῆς
Ἑλληνικῆς Δημοκρατίας τούς τίτλους
σπουδῶν τῶν νέων καλλιτεχνῶν δίνοντάς τους μία κάποια ἀξία. Δεκαετίες
τώρα γίνεται λόγος περί τοῦ ἀδιαβάθμητου τῶν καλλιτεχνικῶν σπουδῶν
Συνέχεια στην σελ. 3