Πρωτοσέλιδα εφημερίδων και εξώφυλλα περιοδικών
Πρωτοσέλιδο Εστία:
Newspaper website Website







Recognized text:
ΑΔΩΝΙΣ ΚΥΡΟΥ
Διευθυντής (1898-1918)
ΑΧΙΛΛΕΎΣ Α. ΚΎΡΟΥ
(1918-1950)
ΚΥΡΟΣ Α. ΚΥΡΟΥ
(1918-1974)
ΑΔΩΝΙΣ ΚΥΡΟΥ
(1974-1997)
ΑΛΕΞΗΣ ΖΑΟΥΣΗΣ
(1997-2015)
ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ἐξομολόγηση
τῆς μεγάλης μας ἠθοποιοῦ Εἰρήνης
Παπᾶ, ἡ ὁποία ἔφυγε χθές ἀπό τήν
ζωή πλήρης ἡμερῶν σέ ἡλικία 96
ἐτῶν στήν γενέτειρά της Χιλιομόδι,
φέρνει σήμερα στό φῶς ἡ «Εστία».
Πρόκειται γιά τίς συζητήσεις καί
τούς διαλόγους πού εἶχε μέ τόν δημοσιογράφο Βασίλη Καββαθᾶ, οἱ
ὁποῖες ἐδημοσιεύθησαν στό ἐκτός
ἐμπορίου βιβλίο του Ἡ ἀπεσταλμένη τῶν Θεῶν. Πρόκειται γιά σκέψεις ἐξαιρετικῶς ἐπίκαιρες ἀκόμη καί σήμερα καθώς ἡ μεγάλη μας
στάρ μέ τήν διεθνῆ καρριέρα σχολιΠέμπτη
Νικήτα μεγαλομ., Φιλοθέου Ὁσίου
15 Σεπτεμβρίου 2022 Σελήνη 19 ἡμερῶν ΙἈνατολή ἡλίου 7.07’ – Δύσις ἡλίου 7.33
ΑΤΤΙΚΗ. Γενικά αἴθριος καιρός. Θερμοκρασία ἕως 33β.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Γενικά αἴθριος μέ ἀραιές νεφώσεις.. Θερμ. ἕως 32β.
Ἀριθμ. φύλ. 42357
Ετος 145ον
Τιμή 1,5 €
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΙΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΕΣ «ΑΝΥΠΟΤΑΚΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΨΥΧΗΣ» ΕΙΡΗΝΗΣ ΠΑΠΑ
«Ἡ Ἑλλάδα κουτσαίνει,
ἀλλά ὑποκρίνεται ὅτι χορεύει...»
άζει μέ τρόπο δηκτικό, διεισδυτικό
καί ἀθυρόστομο ἐνίοτε ὅλες τίς παθογένειες τῆς πατρίδος μας. Τό βιβλίο ταξιδεύει στά ἄδυτα τῆς ψυχῆς
τῆς διεθνῶς καταξιωμένηςἙλληνίδος ἠθοποιοῦ, ἡ ὁποία σέ αὐτό δήλωνε μέ θράσος ὅτι ὅταν ἔρθει ἡ
ὥρα «θά παίξω μπρά ντέ φέρ μέ τόν
Χάρο.» Λιτή, δωρική μορφή, σύμβολο τῆς ἑλληνικῆς ὀμορφιᾶς, διάσημη ἐκπρόσωπος τοῦ μεσογειακοῦ πολιτισμοῦ στό ἐξωτερικό, χαρισματική και δυναμική γυναῖκα, ἡ
Εἰρήνη Παπᾶ ἔγινε διεθνῶς γνωστή
γιά τίς ὑποκριτικές της ικανότητες
Ἐπένδυσις
τῆς Ἐκκλησίας
στο Σχιστό
μέ τήν σφραγῖδα
τῆς Πολιτείας
ΕΣΤΙΑ
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΣ • ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ 1876
«Δέν ἀντέχω τήν δημοκρατία τῶν κολλητῶν - Μέ ἀνατριχιάζει τό γοῦστο τῆς πλειοψηφίας - Ἡ ἀνοικτή τηλεόραση
βρωμίζει τό καθιστικό - Οἱ δημοσιογράφοι νά βγάλουν τό σκασμό - Τό Θέατρο εἶναι μόνο γιά ἔκφυλους»
ΣΕ ΝΕΑ ἐποχή εἰσέρχεται ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος μετά τήν χθεσινή ἀπόφαση γιά ἀξιοποίηση τῆς ἀκίνητης περιουσίας της, προκειμένου να στηρίξει
τό μεγάλο κοινωφελές ἔργο της. Παρουσίᾳ τοῦ Πρωθυπουργοῦ ἐπραγματοποιήθη χθές ἐκδήλωση στήν περιοχή τοῦ
Σχιστοῦ γιά τήν ὑπογραφή συμφωνίας
μεταξύ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καί
τοῦ ΤΑΙΠΕΔ πού ἀφορᾶ τήν ἀξιοποίηση κτήματος πού ἀνήκει στήν Ἐκκλησιαστική Κεντρική Υπηρεσία Οἰκονομικῶν τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ Ἐκκλησία τῆς
Συνέχεια στην σελ. 4
Ἔκρηξις στό αὐτοκίνητο
τοῦ Βλαντιμήρ Πούτιν
Λεπτομέρειες στήν σελ. 3
ΠΕΝΝΙΕΣ
ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ
ΠΕΡΙΕΡΓΑ
• Τό ταξίδι τοῦ ἱπποκρατικοῦ πνεύματος συνεχίζεται σε πανεπιστήμια ἀνά τόν κόσμο, ἑνώνοντας
τίς δυνάμεις τῆς ἐπιστήμης κάτω ἀπό τόν ὅρκο τοῦ
Ἱπποκράτους. Τό Παγκόσμιο Ἱπποκράτειο Ινστιτοῦτο Ἰατρῶν, ὑπό τήν αἰγίδα τοῦ Ἰατρικοῦ Συλλόγου Ἀθηνῶν, διοργάνωσε εἰδική τελετή ἀναπαραστάσεως τοῦ «αὐθεντικοῦ» ὅρκου τοῦ Ἱπποκράτους στο θέατρο Φρασκίνι τοῦ Πανεπιστημίου τῆς
Παβία, ἑνός ἀπό τά παλαιότερα ἀκαδημαϊκά ἱδρύματα στον κόσμο. Ἑξήντα ἑπτά νέοι ἰατροί, πού
ἀπεφοίτησαν ἀπό τήν Ἰατρική Σχολή τοῦ Πανεπιστημίου τῆς Παβία, παρέλαβαν μαζί μέ τό πτυχίο
τους τόν πάπυρο μέ τόν ὅρκο τοῦ πατέρα τῆς Ἰατρικῆς στά ἀρχαῖα ἑλληνικά μετά τήν τελετή ἀποδόσεως τοῦ αὐθεντικοῦ ὅρκου τοῦ Ἱπποκράτους.
Εἰδικός ἀπεσταλμένος ἀπό τήν Κῶ ἀναπαρέστησε
τόν Ἱπποκράτη στήν τελετή τῆς Παβία, ἐνῶ ὀκτώ
νεαρές Ἰταλίδες ντύθηκαν ξέρειες μέ ἄμφια γιά τό
δρώμενο τῆς αὐθεντικῆς ἀναβιώσεως τοῦ ὅρκου.
«Ἕνα ἀπό τά νέα ἑπτά θαύματα τοῦ κόσμου, ὁ
«Χριστός ὁ Λυτρωτής» στο Ρίο ντέ Τζανέιρο τῆς
Βραζιλίας, φαίνεται πώς ἔχει ἕνα σημαντικό σχεδιαστικό ἐλάττωμα. Τό παράδοξο εἶναι ὅτι ἀνεκαλύφθη μετά ἀπό μία καταιγίδα μέ πολλούς κεραυνούς. Τό ἄγαλμα κτυπήθηκε ἀλύπητα ἀπό τούς
κεραυνούς καί ἔσπασε μέρος τοῦ δεξιοῦ ἀντίχειρος.
Τό ἄγαλμα εἶχε κτυπηθεῖ ξανά πρίν ἀπό 14 χρόνια
ἀπό κεραυνό, ὁ ὁποῖος κατέστρεψε το κεφάλι καί τά
δάκτυλα τοῦ Χριστοῦ.
ΟΡΙΣΜΕΝΑ πράγματα ἀγγίζουν τό ὅριο τῆς μεταφυσικῆς. Προχθές ἔφυγε ἀπό τήν ζωή ὁ Κώστας Καζάκος. Χθές ἔφυγαν ἀπό τήν ζωή ἡ Εἰρήνη Παπᾶ
καί ὁ Δημήτριος Παντερμαλής. Σήμερα ἐγκαινιάζεται στήν Ὁδό Πειραιῶς στό ὁμώνυμο Ἵδρυμα ὅπου
εὑρίσκεται καί ὁ τάφος τοῦ μεγάλου σκηνοθέτη
μας, ἡ ῎Εκθεση «Μιχάλης Κακογιάννης, ὁ κόσμος
του, ὁ κόσμος μας».
τοῦ Μανώλη Κοττάκη
Νά δείξουμε θράσος ἀπέναντι στο μέλλον
Η Εἰρήνη ἐπίσης συνδεόταν μέ τόν Κακογιάννη,
ὁ ὁποῖος εἶχε ὡς σημαία του τήν σκέψη, ὅτι τό ἐθνικό
εἶναι ἡ ρίζα τοῦ κόσμου. Πώς όσο πιό βαθιές μπορεί
νά εἶναι οἱ ρίζες μιᾶς ταινίας τόσο πιό διεθνής μπορεῖ νά γίνει. Ἡ Παπᾶ εἶχε ὑποδυθεῖ σέ παραστάσεις
τοῦ Κακογιάννη τήν Ιφιγένεια. Τηλεφώνησα χθές
Οἱ Τοῦρκοι
ἀμφισβητοῦν
το δικαίωμα τῆς
Σακελλαροπούλου
στήν ὑπεύθυνη τοῦ ῾Ιδρύματος Κακογιάννη καί ἀγαπημένη φίλη Ξένια Καλδάρα καί συμφωνήσαμε ἀμέσως: «Τί περίεργο! Λές καί μέ τήν Ἔκθεση ὁ Μιχάλης
τούς ὑποδέχεται στήν ἀγκαλιά του! Ἀκόμη καί τόν
Παντερμαλή πού ἀνακάλυψε μέ τίς ἀνασκαφές του
τό “Δίον”, λάτρευε ὁ Μιχάλης αὐτούς πού ἔφερναν
στό φῶς τόν πολιτισμό μας». Θυμᾶμαι τόν ἀείμνηστο Παντερμαλή στήν μαγνητοσκόπηση τῆς συνέντευξης πού ἔκανα στήν ΕΡΤ μέ τόν Υπουργό Πολιτισμοῦ Ἀντώνη Σαμαρᾶ στό Μουσεῖο τῆς Ἀκρόπολης
τόν Ιούνιο τοῦ 2009, μία μέρα πρίν ἀπό τά ἐγκαίνιά
του ἀπό τόν Κώστα Καραμανλή, ὁ ὁποῖος εἶχε φέρει
Ὁ Κακογιάννης θεωροῦσε τόν Καζάκο πολύ μεγάλο ἠθοποιό (εἶχε ὑποδυθεῖ σέ παραστάσεις του
τόν Ἀγαμέμνονα) καί τοῦ πρότεινε νά μετακομίσει στήν Ἀμερική καί νά παίξει στήν φημισμένη
νία «Ὁ Ταχυδρόμος κτυπᾶ δύο φορές». Υπήρχε
ταιἐπαξίως εἰς πέρας ἕναν διαχρονικό στόχο του θείου του Κωνσταντίνου Καραμανλῆ. Ὁ καθηγητής και
ρόλος γι’ αὐτόν. Ἀλλά ὁ Καζάκος ἤθελε νά μείνει
στήν Ἑλλάδα, νά παίζει ἐδῶ καί νά τραγουδά Ελύ- Πρόεδρος τοῦ Μουσείου μᾶς εἶχε πάρει ἀπό τό χέτη (ὅπως το 2013 στήν ἐκπομπή μου στήν ΕΡΤ, εὐλορι (εἶχε ἐγκατασταθεῖ καί κοιμόταν, ὅπως καί ὁ Σαγημένη ἡ ὥρα πού τό ἔζησα) «Τῆς ἀγάπης αἵματα μαρᾶς γιά μέρες μέσα στο Μουσεῖο μέχρι να τελειώ/ τῆς πατρίδας μου πάλι ὁμοιώθηκα / μές στίς πέ-σει!) καί μᾶς ἔκανε μιά συγκλονιστική πριβέ ξενάγητρες ἄνθισα καί μεγάλωσα / Τῶν φονιάδων τό αἷμα σῃ πρίν ἀνοίξουν οἱ πύλες του. Ἄλλη εὐλογία αὐτή,
μέ φῶς ξεπληρώνω / Μακρινή μητέρα, Ρόδο μου
νά σέ ξεναγεῖ στίς Καρυάτιδες ὁ καθηγητής καί στά
Ἀμάραντο».
ἀετώματα του Παρθενῶνα ὁ Ὑπουργός και μετέπειτα πρωθυπουργός –ἀπό ἐκεῖνες πού μόνο ἡ δημοσιογραφία σου χαρίζει.
νά εὑρίσκεται
στο Καστελλόριζο!
ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Λεπτομέρειες
στήν σελ. 3
καί τό πνεῦμα της. Στήν σταδιοδρομία της, ἀναμετρήθηκε μέ σημαντικούς γυναικείους ρόλους τοῦ
θεάτρου καί τοῦ κινηματογράφου,
ἐνσαρκώνοντας πλήρως τήν δύναμη τῆς ἀρχαίας τραγωδίας.
Κι ἐκεῖ πού ὅλοι οἱ Ἕλληνες εἴχαμε γίνει οπαδοί καί
λάτρεις τῆς καλαθόσφαιρας,
ἐκεῖ πού ἡ φωτογραφία τῶν
Ἔτσι γίνεται μέ τά σπόρ.
ἀδελφῶν Ἀντετοκοῦνμπο
Ἀκόμη καί χῶρες οἱ ὁποῖες
εἶχε ἀναρτηθεῖ σέ χιλιάδες θεωροῦνται «ψυχρές», πανεανικά δωμάτια, ἐκεῖ πού ὁ θιάζονται μέ τίς ἐπιδόσεις
ἐθνικός ύμνος ἀκουγόταν κά τῶν ἐθνικῶν τους ὁμάδων,
θε τόσο ἀπό τίς τηλεοράσεις «τρελλαίνονται» μέ τίς ἐπιπού λειτουργοῦσαν στήν δι- τυχίες, μετατρέπουν σέ «έθνιθώς ἔπρεπε να κάνει κάτι γιά νά ἐπιβιώσει, νά μήν αὐτοκτονήσει. Στόν
πρόλογό του ὁ συγγραφεύς ἀποκαλεῖ τήν Εἰρήνη Παπᾶ «ἀπεσταλμέ
νη τῶν Θεῶν», «φλεγόμενη καί μή
καιομένη βάτο», «ἱέρεια τοῦ ἀβάτου μου» καί τήν «βιογραφεῖ» μέ
τα λόγια της καί τά λόγια του, «καταπῶς ἐγώ ξέρω...», τονίζοντας ὅτι
«δέν χωράει ἡ Εἰρήνη σ' ἕναν τότόν ἑαυτό της, γιά τήν οἰκογένειά ἀνυπότακτη ἑλληνική καρδιά» εἶχε
μο.» «Γυναῖκὰ ἀνεμοστρόβιλος μέ
Μέσα ἀπό τίς 460 σελίδες τοῦ
βιβλίου ἀποκαλύπτεται μία ἄλλη
πλευρά τῆς μεγάλης ἠθοποιοῦ, ἡ
ὁποία μιλᾶ χωρίς ἀναστολές γιά
της, γιά ὅλα καί γιά ὅλους. Γιά τά
«ὄχι» καί τά «ναί» της, στην πολιτική καί τήν τέχνη. Ἀποκαλύπτει ὅτι
ποτέ δέν ὑπῆρξε εὐτυχισμένη, καπεῖ γι' αὐτήν ὁ Γκαμπριέλ Γκαρσία
Μάρκες, τόν ὁποῖο εἶχε σαγηνεύσει.
Συνέχεια στήν σελ. 7
Καζάκο, τόν Παντερμαλῆ, ὅλη αὐτήν τήν γενιά, ήταν
Αὐτό πού ἑνώνει τήν Παπᾶ, τόν Κακογιάννη, τόν
ἡ βαθιά πίστη της στήν ἑλληνικότητα.
Συνέχεια στην σελ. 3
Πρό τῶν πυλῶν
ἡ διαγραφή προστίμων
τῶν 60άρηδων
ΑΝ ΚΑΙ παραμένει ἀνοικτό τό μέτωπο συγκρούσεως μεταξύ τῆς Κυβερνήσεως μέ τούς ἀνεμβολίαστους
ἄνω τῶν 60 ἐτῶν, ὁ ὑπουργός Υγείας Θᾶνος Πλεύρης δέν ἀπέκλεισε χθές τό ἐνδεχόμενο νά κάνει ἕνα
βῆμα πίσω. Δηλαδή μπορεῖ νά διαγραφοῦν τά χρηματικά πρόστιμα πού ἔχουν ἐπιβληθεῖ σέ ὅλους τούς
Συνέχεια στην σελ. 4
τοῦ Δημήτρη Καπράνου
Στά σπόρ ὑπάρχει πάντα καί ἡ ἀποτυχία
απασῶν, «έπεσε βαθιά σιωπή», όπως λέει καί τό τραγούδι...
κό θέμα» τήν συμμετοχή τῆς
ἐθνικῆς τους ὁμάδας σέ μιά
σοβαρή εθνική διοργάνωση
καί καταρρέουν στήν πρώ
τη ἀποτυχία.
Θυμᾶμαι, εὑρισκόμενος
στήν Ἀγγλία, πόσο θόρυβο
καί ἀπογοήτευση δημιουργοῦσε κάθε ἀποτυχία τῆς
ἐθνικῆς τους ὁμάδας. Καί,
ERRAEPIF
OHNAM
βέβαια, ἐκεῖνοι εἶχαν «κάπως δίκιο» διότι, ὡς «άνακαλύψαντες» τό ποδόσφαιρο, δέν ἔχουν δεῖ παρά μό
νο μία επιτυχία, τήν και
τάκτηση τοῦ Παγκοσμίου
Κυπέλλου, στην έδρα τους,
τό 1966, νικῶντας, μάλιστα,
τήν Γερμανία μέ ένα γκόλ
Συνέχεια στην σελ. 4
ELTIA
trans
Στις 18/09
EKAOEIE THE KYPIARNE
ΕΣΤΙΑ
κανόνες είνακαινίσεις, εικο
ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ
Ο πολιτικός ηγέτης που καθόρισε την εποχή του
Από τον θρίαμβο των Βαλκανικών Πολέμων,
στη Μικρασιατική Καταστροφή
SEATYPERICE BENIZEAGE
54: Η εποχή του
Και οι δύο
τόμοι μυεί
EAEYOFFICE BENIZEAOL
και η εποχή των
ΕΣΤΙΑ
WHEVOS COMMENT, FINALIST
ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ
«Ἔφυγε» ὁ Δ. Παντερμαλῆς
ὁ ἀρχαιολόγος
πού ἀνέδειξε τό Δίον
(σελ. 7)
Τό πλοῖο-φάντασμα
τοῦ Α. Π. Δημόπουλου*
ΣΥΜΦΩΝΑ μέ τόν γνωστό καί σταθερά ἐπαναλαμβανόμενο ἀφορισμό
τοῦ ὑπουργοῦ Ἄμυνας τῆς Τουρκίας
Hulusi Akar, οἱ ἐξοπλισμοί τῆς Ἑλλάδας
εἶναι μάταιοι. Ἀπό τή μία γιατί, μέ μέτρο τίς οἰκονομικές δυνατότητες τῆς
Ελλάδας, εἶναι ὑπερβολικά πολλοί.
Ἐνῶ, ἀπό τήν ἄλλη, μέ μέτρο τίς πολεμικές δυνατότητες τῆς Τουρκίας,
εἶναι ὑπερβολικά λίγοι. Καί ναί μέν ὁ
ἀφορισμός τοῦ κ. Akar πάσχει καί μάλιστα σέ ἀμφότερα τά σκέλη. Γιατί,
ὡς πρός τό οἰκονομικό τους βάρος, οἱ
ἐξοπλισμοί ἐνεργοῦν πάντοτε ἀμφιμερῶς, ὁπότε ἄν ἐπιβαρύνουν ὑπερβολικά τήν Ἑλλάδα, θά ἐπιβαρύνουν
ὁμοίως ὑπερβολικά καί τήν Τουρκία,
Συνέχεια στην σελ. 3