ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΤΙΟΥ 2025 ΕΤΟΣ: 530 ΑΡ. ΦΥΛΛΟΥ: 15326 ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΠΡΩΙΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΗΧΩ ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΩΝ ΚΩΔΙΚΟΣ: 1781 ΠΛΗΡΩΜΕΝΟ ΤΕΛΟΣ Τεκ. Γραφείο Κ.Τ.Α. Αριθμός λόγιος READTON ΕΛΤΑ Hellenic Post 9 772529 029152 Τ: 210 38 17 700 - 210 38 17 716 - 210 38 17 737 F: 210 38 17 331 E: [email protected] W: www.ihodimoprasion.gr Δημοσκόπηση Real Polls: Πρώτη η ΝΔ με διαφορά 10,6% – Στη δεύτερη θέση η Πλεύση Ελευθερίας και τρίτο το ΠΑΣΟΚ Πρώτη η ΝΔ και ανακατάταξη όσον αφορά το κόμμα που βρίσκεται στη δεύτερη θέση καταγράφει δημοσκόπηση της Real Poll για το Protagon.gr που διεξήχθη το τριήμερο 8-10 Μαρτίου, μετά δηλαδή την καταψήφιση της πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης. Στη δημοσκόπηση αυτή η ΝΔ αποτελεί την πρώτη επιλογή με 23,2% στο ερώτημα αν είχαμε εκλογές την επόμενη Κυριακή ποιο κόμμα θα ψηφίζατε ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Πλεύση Ελευθερίας με 12,6%. Τρίτο έρχεται το ΠΑΣΟΚ με 10%, τέταρτο το ΚΚΕ με 6,6%, πέμπτη η Ελληνική Λύση με 5,9%, έκτος ο ΣΥΡΙΖΑ με 4,6%, έβδομη η Φωνή Λογικής στο 3,5% ενώ κάτω του ορίου 3% για είσοδο στη Βουλή βρίσκονται ΜέΡΑ25, Κίνημα Δημοκρατίας, Νίκη και Νέα Αριστερά. Παρόμοια η εικόνα και στην πρόβλεψη αποτελέσματος με τη ΝΔ πρώτη στο 27%, την Πλεύση Ελευθερίας στο 16,6%, το ΠΑΣΟΚ στο 13,7% ενώ ακολουθούν ΚΚΕ με 8,5%, Ελληνική Λύση με 8% και ΣΥΡΙΖΑ με 6%. Κοντά στο όριο του 3% βρίσκονται Φωνή Λογικής (3,7%), ΜέΡΑ25 (3,3%), Νίκη (3,1%) και Κίνημα Δημοκρατί ας (3,1%). Στην ίδια δημοσκόπηση καταγράφεται, επίσης, ότι το 67,6% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι κόμματα της αντιπολίτευσης εργαλειοποιούν την υπόθεση του δυστυχήματος στα Τέμπη για μικροπολιτικά οφέλη με ένα 27,6% να έχει αντίθετη άποψη. Το 51,6% θεωρεί, επίσης, ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα της αντιπολίτευσης είναι ο συνδυασμός έλλειψης θέσεων και η έλλειψη ηγετικών προσωπικοτήτων. Αμυντικές δαπάνες: Σκληρό «πόκερ» για «αέρα» παροχών 0,5% έως 1% του ΑΕΠ εκίνησε το «μεγάλο παζάρι» για τη μοιρασιά του κόστους από την αύξηση των δαπανών για στρατιωτικούς εξοπλισμούς στην Ευρώπη, αλλά και τα οφέλη από την χαλάρωση των δημοσιονομικών και νόνων που υπαγορεύει η (νέα) κρίσιμη συγκυρία διεθνώς. Το παιχνίδι «χοντραίνει» καθώς κάθε χώρα επιχειρεί να βάλει τους δικούς της όρους και απομένουν ακόμα τρεις τουλάχιστον παράγοντες, για να απο σαφηνιστεί πού θα «κάτσει η μπίλια» τελικά. Ο διακηρυγμένος στόχος της ΕΕ είναι όλες χώρες να αυξήσουν τις ετήσιες αμυντικές δαπάνες τους κατά περίπου 1,5% του ΑΕΠ. Για να συμβεί αυτό, θα χαλαρώσουν προσωρινά (για τέσσερα χρόνια) οι δημοσιονομικοί κανόνες και όλες οι χώρες θα ενεργοποιήσουν την εθνική ρήτρα διαφυγής από τα υπερβολικά ελλείμματα. Από τις ως τώρα συνομιλίες, έχουν προκύψει πρόοδος στα εξής σημεία: - Όλες οι χώρες θα ενεργοποιήσουν την εθνική ρήτρα διαφυγής, συντονισμένα και ταυτόχρονα, για να μην «τρομάξουν» οι αγορές από την υπέρβαση δαπανών και δανεισμού. Και αυτό διότι 1 στις 3 χώρες είναι ήδη «με το ένα πόδι» σε διαδικασί ες επιτήρησης λόγω υπερβολικού ελλείμματος, ενώ άλλες όπως οι Ελλάδα έχουν υπερβολικά υψηλό χρέος και θα επιβαρυνθούν με νέες δαπάνες για την Άμυνα. - Η αύξηση από τις (επιπλέον) αμυ ντικές δαπάνες θα έχει σαν κοινό σημείο αφετηρίας, το 2021. Δεν θα συγκριθεί δηλαδή πόσο αυξήθηκαν από πέρυσι, αλλά πόσο επιβαρύν θηκαν από τότε που έγινε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Κάπου εκεί αρχίζουν τα προβλήματα. Μπορεί όντως το 2022 η Ευρώπη να ανακάλυψε ότι έχει πρόβλημα στα σύνορά της με τη Ρωσία, αλλά η Ελλάδα ήδη φώναζε ότι δαπανούσε πολλά περισσότερα από τους υπόλοιπους για την φύλαξη των συνόρων της με την Τουρκία. Για τον λόγο αυτόν ζητά επίμονα, να υπάρχει κοινή βάση και αφετηρία μέτρησης του ποσοστού αύξησης δαπανών που θα επιτρέπουν μα για νουν (προσωρινά για μια τετραετία) οι υπό διαμόρφωση νέοι κανόνες που θα συμφωνηθούν. Τα «αγκάθια» όμως, είναι βασικά δύο: Πώς θα υπολογιστεί αυτή η κοινή αφετηρία, ή βάση; Ως το 2021 άλλες χώρες δεν δαπανούσαν για την Άμυνα ούτε 2% του ΑΕΠ όπως επέβαλλε η συμμετοχή τους στο ΝΑΤΟ. Άρα, αν κάποιες αναγκάζονται να τις αυξή σουν ξαφνικά τώρα κατά 1% ή 2% του ΑΕΠ θα επωφεληθούν περισσότερο από την Ελλάδα ή την Πολωνία που δαπανούσαν τόσα χρόνια ήδη το 3% ή και παραπάνω; Η άποψη της Αθήνας είναι ότι «δεν πρέπει να επιβραβευθούν όποιοι ως τώρα “κορόιδευαν” και να τιμωρηθούν όσοι ήταν συνεπείς ή σε μεγαλύτερη ανάγκη για στρατιωτικούς εξοπλισμούς από τους υπόλοιπους». Και προτείνει να τεθεί ο ευρωπαϊκός μέσος όρος των αμυντικών δαπανών (του 2021 ή όποιας χρονιάς τελικώς συμφωνηθεί) σαν «κοινή βάση» μέτρησης της τρέχουσας αύξησης των δαπανών που επέρχεται με τα νέα δεδομένα και δεν θα «πιάνεται» στους κανόνες για επιτήρησης για υπερβολικά ελλείμματα. «Τι εστί αμυντική δαπάνη», δηλαδή ποιες δαπάνες θα συγκριθούν ώστε να επιτραπούν. Η έως τώρα συζήτηση στις Βρυξέλες γίνεται, βασικά, για τις επενδύσεις σε στρατιωτικούς εξοπλισμούς, δηλαδή κατ' εξοχήν αγορές και δαπάνες για άρματα μάχης, αε ροπλάνα, φρεγάτες, drone, αμυντική τεχνολογία (αντιαεροπορική άμυνα, iron dome κλπ). Ωστόσο η συζήτηση ανοίγει και στο τραπέζι μπαίνουν και πολλές άλλες δαπάνες, από επενδύσεις σε νέα εργοστάσια πολεμικού υλικού που θα δημιουργηθούν, μέχρι νοσοκομεία, καταφύγια, οχυρώσεις αλλά, φυσικά, ακόμα και τις τρέχουσες δαπάνες για μισθοδοσία ή νέες προσλήψεις στις Ένοπλες δυνάμεις κάθε χώρας. Είναι προφανές ότι όσο πιο ανατολικά βρίσκεται μια χώρα, τόσο μεγαλύτερη είναι η πίεση και ανάγκη για περισ σότερες «δευτερογενείς» αμυντικές δαπάνες, από τις υπόλοιπες. Αν και ο δρόμος είναι μακρύς αφού, με τους ρυθμούς αυτούς, μπορεί η ρήτρα διαφυγής να μην είναι έτοιμη για να εφαρμοστεί πριν το 2026. Κορυφαίος αξιωματούχος της κυβέρνησης πάντως εκτιμούσε ότι, με τον ένα ή τον άλλον τρόπο, για όλες τις χώρες της ΕΕ οι οποίες θα υποχρεω θούν να αυξήσουν τις ανοίξει δαπάνες τους, θα «απελευθερωθεί» ένα δημοσιονομικό περιθώριο 0,5% έως 1% του ΑΕΠ για επιπλέον δαπάνες, είτε αυτό κατευθυνθεί για να καλύψουν εξοπλιστικά προγράμματα, είτε και για άλλου είδους παροχές ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες τους.
Πρωτοσέλιδο Ηχώ των Δημοπρασιών:
Recognized text: