Πρωτοσέλιδα εφημερίδων και εξώφυλλα περιοδικών
Πρωτοσέλιδο Αντίλαλος Μεσαράς:







Recognized text:
Θέματα
Τέτοιες μέρες... τέτοια λόγια!
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 28 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025 ΑΝΤΙΛΑΛΟΣ 23
Εκείνος ο αποκριάτικος χορός του Απόλλωνα
εν είχε προλάβει ακόμα να στεριώΔεν
λογος «Απόλλων» και στον πρώτο χρόνο
της λειτουργίας του, είχε δώσει χορευτική εσπερίδα υπέρ της Μουσικής Σχολής
αυτού.
Την χορευτική αυτή εσπερίδα τίμησε
σύσσωμη η κοινωνία του Μεγάλου Κά
στρου, σε σημείο που το προσωρινό προεδρείο του Συλλόγου δεν κατόρθωσε να επωφεληθεί της προθυμίας αυτής του κόσμου, για τον σκοπό τον οποίο είχε δοθεί
η χοροεσπερίδα. Είχαν προκύψει πολλά
προβλήματα σχετικά με την διανομή και
τη χρήση των εισιτηρίων, αλλά και με την
λειτουργία του κυλικείου και έτσι το πλεόνασμα που προέκυπτε δεν ήταν σοβαρό.
Παρόλα αυτά όμως ο χορός αυτός είχε συγκεντρώσει κάθε τι το όμορφο και ωραίο
και πιθανότατα να ήταν μία από τις πιο
άριστες διασκεδάσεις αυτής της χρονιάς.
Μεγάλο Κάστρο... απόκριες του 1909.
Από διασκέδαση και από συγκέντρωση
κόσμου, η χοροεσπερίδα πήγε θαυμάσια.
Στους χορούς όμως υστέρησε αφού οι ευρωπαϊκοί χοροί θαλασσοποιήθηκαν σύμφωνα με το δημοσίευμα της εφημερίδας.
Μόνο ο κρητικός χορός σημείωσε επιτυ
Πως μπορεί να χαρακτηρισθεί κατάλληλη μουσική, εκείνη των ασθενών μανδολίνων των μελών του Συλλόγου ή η των
τριών βιολιών της μπάντας του καφωδείου;
Θα μπορούσε ο Σύλλογος, αντί να προτιμήσει και να καταφύγει στη μουσική
του καφωδείου με αδρά αμοιβή εκατό
δραχμών, να επωφεληθεί του αρίστου μηΌλα μαζί
Σ' ένα Δεντρί πολλά ψηλό
εγέλα η κορυφή ντου
γιατί τα χαμηλά κλαδιά ήτονε
μαραμένα
και λέγα ντου:
Οι ρίζες σου νερό μπλιό
δε μας πέμπουν,
μαπέμπου ντο στη κορυφή,
π' ανέμοι την ζευλώνουν.
Και το Δεντρί αποκρίθηκε:
Οι ρίζες μου κι η κορυφή,
σεις χαμηλά κλαδιά μου,
είμαι εγώ
και δίχως σας ανθούς καρπούς
δεσάζω,
είμαστε εμείς όλα μαζί.
Σαν ξεδιψάσει η κορφή,
οι ρίζες μου και πάλι
σε σας θα πέμπουν το νερό
και θα ξεμαραθείτε.
29/10/2024
Αποστόλης Δ.Π. Παυλίδης
Αποκριάτικος χορός στο Μέγαρο Ντορέ του Ηρακλείου
χανικού πιάνου του χοροδιδασκάλου Δημητρίου Καραΐσκου, το οποίο θα προσέφερε τόσο ευγενικά, με αποτέλεσμα και οι
εκατό δραχμές να μην ξοδεύονταν και να
έχει ο Σύλλογος ευπρεπή και αρίστη μουσική. Οι παραπάνω δύο λόγοι λοιπόν απετέλεσαν την αποτυχία της εσπερίδας ως
χοροεσπερίδας. Πάντως οι συνεχείς και
ραμπόλες και το θαλάσσωμα το οποίο βέβαια και αυτό συνέτεινε στη γενική ευθυμία, καθώς και στη διασκέδαση των συγκεντρωμένων.
Αν μάλιστα έλειπε ο χαρτοπόλεμος (αναφέρει ο τόσο απαιτητικός και παραπονιάρης αρθρογράφος), ο οποίος ήταν χειρίστης ποιότητας και γέμισε με σκόνη την
ατμόσφαιρα, θα μπορούσε να λεχθεί, ότι
καλύτερη διασκέδαση δεν είχε γίνει στο
Ηράκλειο!
Ύστερα από όλα αυτά είναι φυσικό να
σκεφθεί κανείς, ότι κανείς από τους εκεί
ευρισκόμενους βρήκε την ευκαιρία ή τον
τόπο, προκειμένου να χορέψει και να
σύζυγος του υποδιευθυντή της Αθηναϊκής Τράπεζας, καθώς και οι κυρίες Αντω
νία Χατζιδάκη, Όλγα Βογιατζάκη, Ζαγκάκη, Ηλιάδου, Εσπερόν, Βίτσαρη και άλλες.
Θα ήταν όμως προτιμότερον να επικαλεσθώ τον αρθρογράφο εκείνης της εποχής και συγκεκριμένα τον Διευθυντή και
Εκδότη της καθημερινής Ηρακλειώτικης
εφημερίδας «ΕΘΝΙΚΗ», Γεώργιο Μαρκόπουλο, με ημερομηνία Κυριακή 15η Φε
βρουαρίου 1909, για τη συνέχεια αυτής
της χοροεσπερίδας και ειδικότερα για τις
συμμετέχουσες στο χορό δεσποινίδες:
«Μεταξύ των δεσποινίδων το στέμμα της
βασιλίσσης έστεψεν εναλλάξ τας αβράς κεφαλάς πλειόνων εξ αυτών και τα σκήπτρα
της χάριτος και της καλλονής δεν έμειναν
αυτήν την φοράν εις δύο και μόνον χείρας,
Ούτω έγινε ισχυρός συναγωνισμός μεταξύ
των δεσποινίδων Ελένης Χατζηδάκη, Ελένης Καμπανάρη (αληθούς συλφίδος κατά την
γνώμην παρισταμένου Ευρωπαίου), ΦωΤου Δημήτρη Χ. Σάββα
λάκη, Άννα Μηλιάδου, Ελευθερία Βλαχάκη,
Περιστερίδου, Λοξάνδρα Ροΐδου με θαυμασίαν ενδυμασίαν Κρήσσης χωρικής, Ιακωβίνη Σκουλιδά με αρχαίαν ελληνικήν ενδυ
μασίαν και άλλαι πολλαί.
Ως μία επιτυχία του Συλλόγου δέον να χαρακτηρισθή η διακόσμησις του θεάτρου,
ήτις και ως έμπνευσις και ως εκτέλεσις υπήρξε εκτάκτως επιτυχής. Επίσης το κυλικείον ήτο πλούσιον και με λογικάς τιμάς».
Το μόνο σίγουρο ήταν, ότι ο αρτισύστατος Σύλλογος «Απόλλων» είχε πρόσωπα
και φυσικά συγκέντρωσε πάρα πολλούς
Καστρινούς και Καστρινές, οι οποίοι είχαν
την διάθεση να εργασθούν και να βοηθήσουν σημαντικά την προσπάθεια αυτή.
Ήδη είχε αρχίσει να κερδίζει και να αποκτά την εμπιστοσύνη της κοινωνίας, η
οποία πολλά περίμενε από το νέο Σύλλογο.
Τέτοιες μέρες της αποκριάς στα 1909...
Οι αποκριάτικες προετοιμασίες καθώς
και οι σχεδιαζόμενες μασκαράτες πήγαν
απογοητευτικά στο βρόντο. Μία ατελεύτητη βροχή ναυάγησε το αποκριάτικο
πανηγύρι και οι κάτοικοι κλείστηκαν στα
σπίτια τους. Κάποιοι άλλοι κατέφυγαν
στα καφενεία, στα μαγέρικα και στα οινοπωλεία, γιορτάζοντας περιοριστικά όφενός προς παρηγορία και αφετέρου
πως - όπως, θύοντας στον Θεό Βάκχο απρος θέρμανση... Και η βροχή εξακολουθούσε να πέφτει ασταμάτητα καθ' όλη τη
νύχτα της Κυριακής με επιμονή, τρέπου
φιεσθούν με συνέχεια και την επόμενη ησα σε φυγή αυτούς που ήθελαν να μεταμμέρα της Καθαράς Δευτέρας! Της πρώτης
ημέρας της Σαρακοστής, όπου οι Καστρι
κούσουν, από τους ελάχιστους τότε ναούς
νοί, όχι όλοι, αλλά αρκετοί περίμεναν να ατης πόλης μας, το μελαγχολικό τροπάριο
αναδειχθεί στο χορό, αν και συγκεντρώ- φώς Βλαχάκη, Γαλατείας Αλεξίουμ αδελ- «Κύριε των Δυνάμεων μεθ' υμών γενού».
θηκαν στην αίθουσα του θεάτρου όλες
και όλοι. Παρ' όλα αυτά όμως αληθινή βαφών Καραμπότ.
Η δεσποινίς Τιτίκα Σαββάκη με λευκόν
Ένα τροπάριο που έχει σχέση με την πνευματική προετοιμασία των Χριστιανών, με
σίλισσα της βραδιάς αναδείχθηκε η κυρία φόρεμα έκτακτον και κόμμωσιν πρικαλλη ιδιαίτερο λειτουργικό πλούτο για την πεΖαφειρίου, η σύζυγος του συμπαθέστατου Διευθυντή της Αθηναϊκής Τράπεζας,
της οποίας η τουαλέτα (θαυμασίου κάλλους και συναρμογής), εκίνησε την γενικήν προσοχή. Χωρίς βέβαια να υστερήσουν και άλλες κομψότατες κυρίες όπως
η κυρία Σταματάκη, η κυρία Σειριώτου,
art nouveau θα έφθανε ίσως την πρώτην
γραμμήν της επιτυχίας εάν έκαμνε την μεγάλων τιμήν εις τους παραυρεθέντας να
χορεύσει κάπως περισσότερον.
Επίσης διεκρίθησαν εις την πρώτην
γραμμήν αι δεσποινίδες Μαρία Γουναλάκη,
Θεανώ και Μαίρη Χατζηδάκη, Άννα Κουναρίοδο αυτή της Σαρακοστής. Ένα τροπάριο που δημιουργεί μέσα μας κλίμα κατά
νυξης και μετάνοιας, αφού ψάλλεται στους
ναούς μας κατά την ακολουθία του αποδείπνου.
Όλα αυτά τούτες τις μέρες...!
«Αναφορά στους Μεγάλους - Κρήτη από Ανατολή σε Δύση»
στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου
«Αναφορά στους Μεγάλους- Κρήτη από Ανατολή σε Δύση»
είναι ο τίτλος της συναυλίας που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 7 Μαρτίου, στις 21:00, στην Αίθουσα «Ανδρέας και
Μαρία Καλοκαιρινού» του ΠΣΚΗ.
Σε συνεργασία με την εταιρεία Αεράκης - Κρητικό Μουσικό
Εργαστήρι & Σείστρον, το ΠΣΚΗ παρουσιάζει μια συναυλία
αφιερωμένη σε τέσσερις σπουδαίους μεγάλους καλλιτέχνες
της κρητικής μουσικής παράδοσης: τον Χαράλαμπο Γαργανουράκη, τον Βαγγέλη Μαρκογιαννάκη, τον Γιάννη Ξυλούρη
(Ψαρογιάννη) και τον Ψαραντώνη (Αντώνη Ξυλούρη).
Ονόματα με βαρύ καλλιτεχνικό φορτίο, άρρηκτα
συνδεδεμένα με το κρητικό μουσικό ιδίωμα, που με τη χαρακτηριστική χροιά και το προσωπικό τους παίξιμο και στυλ
άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στην εξέλιξη της κρητικής
παράδοσης και εξακολουθούν να μεταφέρουν με τη φωνή και
τη λύρα τους τη μουσική της Κρήτης από το χθες στις
νεότερες γενιές.
Την καλλιτεχνική επιμέλεια έχει ο κ. Ζαχαρίας Σπυριδάκης.
Εισιτήρια προπωλούνται στις τιμές 18€, 14€ και 12€ (γενική είσοδος) και 12€ και 10€ (άνεργοι, ΑμεΑ, τρίτεκνοι,
πολύτεκνοι, νέοι έως 25 ετών), από το Βιβλιοπωλείο Βικελαίας Δημοτικής Βιβλιοθήκης, ticketservices.gr, και το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, πριν την έναρξη της
εκδήλωσης