Πρωτοσέλιδα εφημερίδων και εξώφυλλα περιοδικών
Πρωτοσέλιδο Ηχώ των Δημοπρασιών:
Newspaper website Website







Recognized text:
ΤΡΙΤΗ
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024
ΕΤΟΣ: 530
ΑΡ. ΦΥΛΛΟΥ: 15264
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΠΡΩΙΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ
ΗΧΩ
ΧΡΟΝΙΑ
ΤΩΝ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΩΝ
AMPHERE
ΚΩΔΙΚΟΣ: 1781
ΠΛΗΡΩΜΕΝΟ
ΤΕΛΟΣ
Τεκ. Γραφείο
K.T.A
Αριθμός Άδειας
LEAOTON
ΕΛΤΑ
Hellenic Post
9 772529 029121
Τ: 210 38 17 700 - 210 38 17 716 - 210 38 17 737 F: 210 38 17 331 E: [email protected] W: www.ihodimoprasion.gr
ΑΑΔΕ: Τι θα ελέγχει
με τις νέες ηλεκτρονικές
διασταυρώσεις η Εφορία
«Ακονίζει τα μαχαίρια» της η εφορία και βάζει στο στόχαστρο τις αδήλωτες πισίνες και
τα ακίνητα-φάντασμα. Η διασύνδεση των συστημάτων της ΑΑΔΕ και του Κτηματολογίου
ξεκίνησε και εγκαινιάζει μια νέα εποχή στις
ηλεκτρονικές διασταυρώσεις. Η αρχή γίνεται
με τις πισίνες, καθώς ήδη έχουν εντοπιστεί
από αεροφωτογραφίες και ειδικό λογισμικό
τα «μπλε σημεία» σε ολόκληρη την Αττική.
Οι πληροφορίες αυτές διασταυρώνονται
τώρα με τις δηλώσεις Ε9 και τα δεδομένα
του Κτηματολογίου, φέρνοντας στο φως
περιουσιακά στοιχεία που έμειναν για χρόνια
«στο σκοτάδι».
Με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής
Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου,
ενεργοποιήθηκε η διασύνδεση του συστήμα
τος του Κτηματολογίου με το πληροφοριακό
σύστημα «ΕΙΣΟΔΗΜΑ» της ΑΑΔΕ. Τα γεωχωρικά δεδομένα και οι ακριβείς συντεταγ
μένες που προέκυψαν από τους ελέγχους θα
συνδυαστούν με τις δηλώσεις περιουσίας,
για την ακριβή ταυτοποίηση των ιδιοκτητών
αδήλωτων πισινών.
Όσοι εντοπιστούν να διαθέτουν αδήλωτες
πισίνες, θα κληθούν να πληρώσουν βαριά
πρόστιμα και φόρους που μπορούν να ανατρέχουν σε βάθος δεκαετίας. Το τεκμήριο
διαβίωσης για πισίνες ανέρχεται σε 160
ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για επιφάνειες
έως 60 τετραγωνικά και διπλασιάζεται για
μεγαλύτερες πισίνες. Επιπλέον, επιβάλλεται
φόρος πολυτελούς διαβίωσης με συντελεστή
13%, ενώ για εσωτερικές πισίνες τα ποσά
αυτά διπλασιάζονται. Ακομα και οι κοινόχρηστες πισίνες των πολυκατοικιών «μπλοκάρονται» από την εφορία και τα έξοδα
διαμοιράζονται σε όλους τους ιδιοκτήτες ή
ενοικιαστές. Τα περσινά στοιχεία αποκαλύ
πτουν ότι μόλις 22.623 εξωτερικές πισίνες και
345 εσωτερικές είχαν δηλωθεί. Οι υπόλοιποι,
που «ξέχασαν» να δηλώσουν τις δεξαμενές
τους, βρίσκονται ήδη στο στόχαστρο, όχι
μόνο της Εφορίας αλλά και των πολεοδομι
κών αρχών για πιθανές παρανομίες.
Η διασύνδεση των συστημάτων ΑΑΔΕ και
Κτηματολογίου δεν σταματά στις πισίνες.
Το «φοροσαφάρι» επεκτείνεται σε ακίνητα
που δεν δηλώθηκαν ποτέ, έχουν ψευδώς
μειωμένα εμβαδά ή ακόμα και σε περιουσίες που ανήκουν σε οφειλέτες με μεγάλες
οφειλές προς το Δημόσιο. Τα στοιχεία από
τις δηλώσεις Ε9 και τις δηλώσεις περιουσίας
θα διασταυρωθούν με τα αρχεία του Κτημα
τολογίου, αποκαλύπτοντας κάθε παρατυπία.
Αυτήν την περίοδο, δρομολογείται η πλήρης
διαλειτουργικότητα των στοιχείων του Κτημα
τολογίου και του Ε9, με τη δημιουργία μιας
ενιαίας βάσης δεδομένων που θα δώσει τη
δυνατότητα εκτεταμένων διασταυρώσεων.
«Μέτρα-ομπρέλα» για τις τραπεζικές προμήθειες
και τη στέγαση ετοιμάζει η κυβέρνηση
Τίτλους τέλους στις ακριβές
προμήθειες των τραπεζών
και τα δυσθεώρητα spreads
συναινετικά ή μη, φαίνεται αποφασισμένη να βάλει η κυβέρνηση
η οποία αναζητεί επιμόνως λύσεις
σε ότι αφορά τα βάρη των ελληνι
κών νοικοκυριών, ενώ το θέμα αυτό
τέθηκε επιτακτικά επί τάπητος σε
συναντήσεις που σύμφωνα με πληροφορίες πραγματοποίησαν κατ'
ιδίαν τραπεζίτες την Παρασκευή
με τον Υπουργό Οικονομίας και Οι
κονομικών κ. Κωστή Χατζηδάκη.
Επιθυμία της κυβέρνησης αποτελεί
το περίγραμμα των όσων πρόκειται
να γίνουν για να αλλάξει το τοπίο, να
παρουσιαστεί στην προσεχή συζήτηση του προϋπολογισμού.
Συγχρόνως πολύ ψηλά ανεβάζει το
οικονομικό επιτελείο το θέμα της
στέγης το οποίο και αποτελεί μεγάλη
προτεραιότητα. Στο πλαίσιο αυτό η
κυβέρνηση δρομολογεί την αύξηση του ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα που
βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο των
τραπεζών από πλειστηριασμούς ως
μοχλό πίεσης προκειμένου να επιταχυνθεί η διάθεσή τους στην αγορά.
Την ακριβή καταγραφή των χαρτοφυλακίων ακινήτων ετοιμάζουν
οι servicers ώστε να διαχωριστούν
τα οικιστικά ακίνητα -τα δικά τους
και των τραπεζών- τα οποία θα μπορούσαν να βοηθήσουν δυνητικά να
αλλάξει η εικόνα προσφοράς στην
αγορά. Η καταγραφή αυτή φαίνεται
πως θα αποτελέσει μέχρι τον Ιανουά
ριο πολύτιμο εργαλείο στα χέρια του
Υπουργείου Οικονομικών ώστε να
αναπτυχθούν μηχανισμοί, χρήσιμοι
προκειμένου να ξεμπλοκάρει η αγορά
ακινήτων.
Τα ακίνητα αυτά στο σύνολό τους
υπολογίζονται στα 20 χιλιάδες, ενώ
ανεβαίνουν στα 25 χιλιάδες με τα
παρακολουθήματά τους. Πάνω από
10.000 είναι τα οικιστικά ακίνητα ενω
το 13% αυτών φαίνεται να είναι στην
Αττική και το 12% στην Κεντρική
Μακεδονία. Τα υπόλοιπα είναι διασκορπισμένα σε άλλα διαμερίσματα
της χώρας.
Τα ακίνητα αυτά έχουν προκύψει
στα χαρτοφυλάκια των servicers και
των τραπεζών από πλειστηριασμούς
κατά τους οποίους για μια σειρά
από λόγους δεν υπήρξε ουσιαστι
κό ενδιαφέρον για την αγορά τους.
Οι συνηθέστεροι λόγοι αφορούσαν
έναν συνδυασμό τιμής και χρόνου
πραγματοποίησης των πλειστηριασμών. Σημαντικό τμήμα αυτών των
πλειστηριασμών συντελέστηκε κατά
τη διάρκεια της οικονομικής κρί
σης, στοιχείο το οποίο δεν επέτρεψε
την εκδήλωση ενδιαφέροντος για
τα ακίνητα αυτά. Οι, δε, τράπεζες
και servicers δεν θέλησαν να ρίξουν
την τιμή των ακινήτων καθώς κάτι
τέτοιο θα δημιουργούσε ζημία στα
χαρτοφυλάκιά τους.
Στο πλαίσιο της οικιστικής κρίσης
που αποτελεί μια από τις πιο προβληματικές πραγματικότητες για
την κυβέρνηση φαίνεται πως αναζητούνται ενέσεις τέτοιες, οι οποίες
μπορούν αυξήσουν την προσφορά σε
μια αγορά που τα βασικά της προβλήματα είναι τα λίγα και παλιά ακίνητα
προς πώληση, οι αυξημένες τιμές, η
περιορισμένη συγχρηματοδότηση.
Οι servicers διαχειρίζονται 70 περίπου δισ. κόκκινα δάνεια ενώ άλλα 9
δισ. ευρώ είναι τα δάνεια των τραπεζών. Οι servicers είναι αυτοί που
διαχειρίζονται κυρίως, και τα κόκκινα
χαρτοφυλάκια των πιστωτικών ιδρυ
μάτων. Καλύμματα φέρουν κυρίως
τα δάνεια που είναι στεγαστικά αλλά
και αρκετά επιχειρηματικά δάνεια
δόθηκαν κατά το παρελθόν με οικιστικά ακίνητα.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα πιέσει το χρηματοπιστωτι
κό σύστημα και ορθώς, να βγάλει τα
οικιστικά ακίνητα στην αγορά και σε
ορισμένες περιπτώσεις αν γίνεται να
τα συνδυάσει και με χρηματοδότηση
ακόμη και στις περιπτώσεις εκείνες
που αφορούν το Σπίτι μου 2 το οποίο
θα ξεκινήσει από τον Ιανουάριο.
Από την άλλη πλευρά η διαχείριση
των ακινήτων αποτελεί και ένα θέμα
το οποίο στενά παρακολουθεί ο SSM,
ο επόπτης των συστημικών τραπεζών
ο οποίος θέλει οι τράπεζες να απαλλαγούν από το χαροτυφλάκιο των
ακινήτων τους καθώς ο επόπτης για
δικούς του λόγους- γιατί έτσι συμβαίνει στην Ευρώπη- θεωρεί επισφαλή
τα ακίνητα ως αξίες στο ενεργητικό
των τραπεζών. Ο επόπτης εκτιμά και
μάλιστα όχι τόσο για τα οικοστικά
όσο για τα επαγγελματικά ακίνητα
πως οι τιμές θα υποχωρήσουν διότι
έτσι συμβαίνει στους κύκλους της
οικονομίας και τότε οι τράπεζες θα
χρειαστούν κεφάλαια. Επομένως
επιμένει να φύγουν τα ακίνητα από
τα χαρτοφυλάκια των τραπεζών.
Ένα από τα βασικά προβλήματα που
έχουν να λύσουν οι τράπεζες ως προς
την πώληση των ακινήτων αυτών είναι να τα νομιμοποιήσουν. Ενώ για τα
ακίνητα που πλειστηριάζονται δεν
απαιτείται νομιμοποίηση κατά την
πράξη μεταβίβασης, τουναντίον στις
περιπτώσεις της πώλησης απαιτείται.
Ετσι λοιπόν ένα από τα αιτήματα των
servicers και των τραπεζών είναι να
αλλάξει η συγκεκριμένη νομοθε
σία για να λιγοστέψουν οι γραφει
οκρατικές διαδικασίες αλλά και να
επισπεύσουν τις εργασίες τους τα
υποθηκοφυλακεία της χώρας που
πολλές φορές χρειάζονται πλέον του
ενός έτους για μια μεταγραφή.
Αυτά είναι τα προβλήματα όπως
εκφράζονται από την πλευρά του
χρηματοπιστωτικού συστήματος
της χώρας.
Ωστόσο, υπάρχει και ο αντίλογος που
λέει πως οι τιμές των ακινήτων αυτ
ξάνονται όπως δείχνουν τα στοιχεία
της ΤτΕ και μαζί αυξάνεται και η αξία
του χαρτοφυλακίου των τραπεζών.
Παράλληλα το οικονομικό επιτελείο
της κυβέρνησης θέλει να βγουν τα
ακίνητα στην αγορά προκειμένου
η προσφορά να συναντηθεί με τη
ζήτηση και να πέσουν οι τιμές. Οι
τράπεζες ωστόσο θέλουν με την πώ
ληση των ακινήτων να καλύψουν τις
αξίες με τις οποίες το ακίνητο είναι
εγγεγραμμένο στα βιβλία τους και
δεν επιθυμούν να βγει προς πώληση
σε χαμηλότερες τιμές.
Ολα αυτά αποτελούν ένα μάλλον
σύνθετο παζλ προς επίλυση την ίδια
στιγμή που η κυβέρνηση επιδοτεί
με κάθε τρόπο την απόκτηση της α
κατοικίας (Σπίτι μου 2) και έχει και
τανοήσει πως το πρόβλημα στέγης
είναι ένα από τα σημαντικότερα που
έχει να επιλύσει.
Καλεί λοιπόν τις τράπεζες σε εξεύ
ρεση λύσεων άλλως πως φαίνεται να
αντιτείνει την αύξηση έως και 50%
του ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα των χαρτοφυλακίων τους.
Εν τω μεταξύ τον Ιανουάριο εκτιμάται
πως η νομοπαρασκευαστική επιτροπή που ασχολείται με τα δύσκολα
θέματα των δημοπρασιών θα δώσει
απαντήσεις σε μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων που έχουν θέσει οι servicers
ώστε να μην χαθούν οι χρόνοι ανταπρόκρισής τους στις τιτλοποιήσεις
του Ηρακλή.
Σημειώνεται πως οι τιτλποποιήσεις
αυτές φέρουν την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Οι αλλαγές που έχουν ζητήσει οι
servicers είναι η σύντμιση χρόνου
στις ανακοπές, η επιτάχυνση του
χρόνου εγγραφών στα υποθηκοφυ
λακεία και άλλα.
Εκτιμάται πως σε όλα τα παραπάνω
αναμένεται να δοθούν απαντήσεις
μέσα στον Ιανουάριο αναφέρουν
πηγές με γνώση της διαδικασίας.