Πρωτοσέλιδα εφημερίδων και εξώφυλλα περιοδικών
Πρωτοσέλιδο Ηχώ των Δημοπρασιών:
Newspaper website Website







Recognized text:
ΠΕΜΠΤΗ
ΙΟΥΝΙΟΥ 2024
ΕΤΟΣ: 530
ΑΡ. ΦΥΛΛΟΥ: 15149
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΠΡΩΙΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ
ΧΡΟΝΙΑ
ΗΧΩ
ΤΩΝ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΩΝ
ΚΩΔΙΚΟΣ: 1781
ΠΛΗΡΩΜΕΝΟ
ΤΕΛΟΣ
Tex. Γραφείο
Κ.Τ.Α.
Αριθμός λέειος
EAOTON
ΕΛΤΑ
Hellenic Post
9 772529
029145
Τ: 210 38 17 700 - 210 38 17 716 - 210 38 17 737 F: 210 38 17 331 E: [email protected] W: www.ihodimoprasion.gr
ΟΟΣΑ: Σημαντική εξέλιξη
στον τομέα πρόληψης
και καταπολέμησης
της δωροδοκίας στις διεθνείς
επιχειρηματικές συναλλαγές
Ο ΟΟΣΑ επαινεί την Ελλάδα για σημαντική
πρόοδο στη λήψη μέτρων για την πρόληψη
και την καταπολέμηση της δωροδοκίας στις
διεθνείς επιχειρηματικές συναλλαγές. Συγκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου
Δικαιοσύνης, ολοκληρώνοντας την αξιολόγηση
της χώρας μας ως προς την εφαρμογή της Σύμβασης του ΟΟΣΑ για την καταπολέμηση της
δωροδοκίας αλλοδαπών δημοσίων λειτουργών
στις διεθνείς επιχειρηματικές συναλλαγές, η
έκθεση της Ομάδας Εργασίας κατά της Δωροδοκίας διαπιστώνει ότι η Ελλάδα υλοποίησε «σε
χρόνο ρεκόρ» 38 από τις συνολικά 49 συστάσεις.
«Πρόκειται για ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα,
σε σχέση με τα συνήθη δεδομένα του Οργανισμού, το οποίο περιλαμβάνει την υιοθέτηση
σημαντικών νομοθετημάτων για τη συνολική
αντιμετώπιση της επιχειρηματικής διαφθοράς,
που συνιστούν μείζονα μεταρρύθμιση του νομικού και επιχειρηματικού πεδίου», σημειώνεται
στην ανακοίνωση του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Μεταξύ άλλων, ο ΟΟΣΑ σημειώνει:
- Τη συνολική αναβάθμιση της ευθύνης των
νομικών προσώπων για αδικήματα δωροδοκίας
σε μία ενιαία και αποτελεσματική δικαστική
διαδικασία.
- Την ενίσχυση της δικαιοδοσίας και του ρόλου
του Οικονομικού Εισαγγελέα με τη διεύρυνση
της εξουσίας του να ερευνά και να διώκει αδικήματα διαφθοράς.
- Την περαιτέρω διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του Νόμου για την προστασία των μαρτύρων δημοσίου συμφέροντος (whistleblowers
protection).
- Την περαιτέρω ενίσχυση του Χάρτη Δεοντολογίας για δικαστές και εισαγγελείς στην αστική
και ποινική δικαιοσύνη καθώς και του Κώδικα
Δεοντολογίας για τα μέλη της κυβέρνησης,
τονίζοντας την πραγματική ανεξαρτησία της
δικαστικής εξουσίας από την εκτελεστική εξουσία. Στην έκθεση αναφέρεται ότι αναμένεται
περαιτέρω πρόοδος μέσω αποτελεσματικής
εφαρμογής των μέτρων και αναγνωρίζεται ότι
ήδη γίνονται οι κατάλληλες ενέργειες προς αυτήν
την κατεύθυνση.
Ερευνα ΙΝΕ - ΓΣΕΕ:
Στο ναδίρ οι επενδύσεις στην Ελλάδα
Τις χαμηλότερες επενδύσεις
ως ποσοστό του ΑΕΠ σε όλη
την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.)
είχε μακράν η Ελλάδα το 2023 Τις
χαμηλότερες επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ σε όλη την Ευρωπαϊκή
Ενωση (Ε.Ε.) είχε μακράν η Ελλάδα
το 2023, παρά την υψηλή κερδοφο
ρία και την αύξηση των επενδυτι
κών χορηγήσεων, εν μέρει λόγω της
ρευστότητας του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).
Ενα μεγάλο μέρος της επενδυτικής
δραστηριότητας κατευθύνθηκε προς
τις κατασκευές. Παράλληλα, παραπάνω από τις μισές Άμεσες Ξένες
Επενδύσεις (ΑΞΕ) κατευθύνθηκαν
προς την αγορά κατοικίας και τον
κλάδο της εστίασης και της παροχής
καταλυμάτων.
Τα δεδομένα αυτά καταγράφει η νέα
ετήσια έκθεση για την ελληνική οι
κονομία και την απασχόληση του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ
- ΓΣΕΕ). Σύμφωνα με την έκθεση
του ΙΝΕ, το έλλειμμα επενδύσεων
σε κλάδους που προσφέρουν υψηλή
προστιθέμενη αξία στο σύνολο της
οικονομίας, όπως, για παράδειγμα, οι
επενδύσεις σε Ερευνα και Ανάπτυξη
(Ε&Α), εγκλωβίζει την οικονομία
σε ένα πλαίσιο χαμηλής παραγωγικότητας, αδύναμης παραγωγικής
διάρθρωσης και υψηλής εισαγωγικής
εξάρτησης. Ενδεικτικό είναι ότι το
2023 το απόθεμα κεφαλαίου προϊό
ντων διανοητικής ιδιοκτησίας των μη
χρηματοοικονομικών επιχειρήσεων
στην Ελλάδα ως ποσοστό του ΑΕΠ
ήταν το χαμηλότερο σε όλη την Ε.Ε.
Επίσης, η παραγωγική καινοτομία
στην Ελλάδα υστερεί σημαντικά.
Ενέργεια
Σύμφωνα με την έκθεση του ΙΝΕ,
η υποχώρηση των τιμών ενέργειας
σε διεθνές επίπεδο επέτρεψε την
προσαρμογή του ισοζυγίου τρεχου
σών συναλλαγών. Παρ' όλ' αυτά, το
2023 η Ελλάδα παρουσίασε το τρίτο
υψηλότερο έλλειμμα σε όλη την Ε.Ε.
Σημαντικός παράγοντας αδυναμίας
επίτευξης εξωτερικού πλεονάσματος
είναι η αδύναμη παραγωγική διάρ
θρωση της οικονομίας και η μεγάλη
εξάρτησή της από εισαγόμενα ενδιάμεσα προϊόντα. Σε σχέση με την προ
κρίσης χρέους περίοδο, η εξάρτηση
αυτή έχει ενισχυθεί σημαντικά, υποδηλώνοντας την εξίσου σημαντική
αποδυνάμωση του παραγωγικού
συστήματος.
Το χρηματοοικονομικό ισοζύγιο
του ιδιωτικού τομέα επιβαρύνουν η
προσαρμογή του δημοσιονομικού
ισοζυγίου και το διαχρονικό έλλειμμα
στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.
Η κατάσταση αυτή καθίσταται μη βιώσιμη στον βαθμό που η οικονομική
δραστηριότητα εξακολουθεί να βασί
ζεται στο έλλειμμα των νοικοκυριών
και όχι σε παραγωγικές επενδύσεις
των επιχειρήσεων.
Η μετά Covid-19 εποχή
Το 2023, σύμφωνα με την έκθεση
του ΙΝΕ, το δημοσιονομικό υποσύ
στημα της ελληνικής οικονομίας
συνέχισε να καταγράφει σημάδια
σταθεροποίησης μετά την πολύ σοβαρή επιδείνωση των βασικών του
μεγεθών την περίοδο της πανδημίας.
Το συνολικό ισοζύγιο της Γενικής
Κυβέρνησης διαμορφώθηκε πέρυσι
στο -1,6% του ΑΕΠ (έναντι -2,5% του
ΑΕΠ το 2022), ενώ το πρωτογενές
ισοζύγιο στο 1,9% του ΑΕΠ (έναντι
ισοσκελισμένου πρωτογενούς ισοζυγίου το 2022). Για φέτος εκτιμάται
περαιτέρω βελτίωση των βασικών
δημοσιονομικών μεγεθών της οικονομίας, με το έλλειμμα της Γενικής
Κυβέρνησης να διαμορφώνεται στο
1,2% του ΑΕΠ και το πρωτογενές
πλεόνασμα στο 2,3%.
Ενδεικτικό της αποσταθεροποιητικής δημοσιονομικής επίπτωσης
της πανδημικής κρίσης είναι ότι
συνολικά την περίοδο 2019-2023 οι
πρωτογενείς δαπάνες του δημόσιου
τομέα αυξήθηκαν κατά περίπου 21
δισ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα, ενώ εμφανίζει με διαφορά
το υψηλότερο ποσοστό δημόσιου
χρέους στην Ε.Ε., κατέγραψε και τις
υψηλότερες δαπάνες για την αντιμε
τώπιση της ενεργειακής κρίσης μετ
ταξύ των κρατών-μελών της. Ενδει
κτικά, αναφέρεται ότι μόνο το 2022 το
δημοσιονομικό κόστος των εν λόγω
παρεμβάσεων υπερέβαινε αρκετά τις
δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης
για ακαθάριστο σχηματισμό παγίου
κεφαλαίου, καθώς και το αντίστοιχο
ύψος ορισμένων βασικών κατηγορι
ών κοινωνικής δαπάνης (π.χ. ανεργία
και οικογένεια και παιδιά).
Εσοδα από έμμεσους φόρους
Η Ελλάδα κατέγραψε το 2023 υψη
λότερο επίπεδο δημόσιων εσόδων
συγκριτικά με τον μέσο όρο της ευ05
ρωζώνης. Κυριότερη πηγή εισροής
ρευστότητας της Γενικής Κυβέρνησης ήταν για ακόμα ένα έτος οι
εισπράξεις από έμμεσους φόρους,
με το ύψος τους να ανέρχεται στο
17,4% του ΑΕΠ, έναντι 12,5% στην
ευρωζώνη.
Αντίθετα, σημαντική υστέρηση και
ταγράφει η Ελλάδα όσον αφορά τις
εισπράξεις από άμεσους φόρους,
το ύψος των οποίων το 2023 ανήλθε
στο 10,6% του ΑΕΠ, έναντι 13,4% του
ΑΕΠ στην ευρωζώνη.
Για τον λόγο αυτό, στην έκθεση του
ΙΝΕ επισημαίνεται ότι, «δεδομένων
των ισχυρών δημοσιονομικών περιορισμών της οικονομίας αλλά και
της χαμηλής διαρθρωτικής ανταγωνιστικότητας του παραγωγικού της
συστήματος, η ενίσχυση κρίσιμων
για την κοινωνική συνοχή και την
αναπτυξιακή δυναμική της οικονομί
ας δημόσιων δαπανών προϋποθέτει
διαρθρωτικές παρεμβάσεις, που θα
στοχεύουν στη διατηρήσιμη αύξηση
των δημόσιων εσόδων και τη δικαι
ότερη κατανομή των φορολογικών
βαρών».
Η διατηρήσιμη ενίσχυση των δημόσιων εσόδων μέσω της δίκαιης
διεύρυνσης της φορολογικής βάσης
αποτελεί βασική προϋπόθεση για
την ενδογενή χρηματοδότηση μιας
σύγχρονης αναπτυξιακής – βιομηχανικής πολιτικής που θα απαντά
στα χρόνια κλαδικά – παραγωγικά
προβλήματα της οικονομίας, ενισχύοντας έτσι την ανθεκτικότητά
της. Μια τέτοια πολιτική επιλογή θα
αποτελούσε και μια μείζονα διαρθρωτική παρέμβαση, η οποία θα επέτρε
πε τη μεταβολή του μείγματος της
ασκούμενης φορολογικής πολιτικής,
ειδικά της σχέσης έμμεσων άμεσων
φόρων, καθώς και του όγκου και της
κατανομής των άμεσων φόρων, ώστε
να βελτιωθεί το βιοτικό επίπεδο των
ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων
και των μισθωτών, να αμβλυνθεί η ει
σοδηματική ανισότητα, να εμπεδωθεί
ένα αίσθημα φορολογικής δικαιοσύνης και, εν τέλει, να διασφαλιστεί η
δημοσιονομική φερεγγυότητα της
οικονομίας σε μεσομακροπρόθεσμο
ορίζοντα.