ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2024 ΕΤΟΣ: 530 ΑΡ. ΦΥΛΛΟΥ: 15043 ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΠΡΩΙΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΗΧΩ ΧΡΟΝΙΑ Κυριάκος Μητσοτάκης από Νταβός: Θέλουμε η Ελλάδα να παίξει ηγετικό ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια Σε συζήτηση για την πράσινη μετάβαση με τίτ λο «European Green Deal, Anyone?» συμμετείχε το πρωί της Παρασκευής ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο πλαίσιο των εργασιών, στο Νταβός, του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ. Στη συζήτηση με τον κ. Μητσοτάκη έλαβε μέρος και ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μάρος Σέφκοβιτς. Όπως είπε ο πρωθυπουργός, στόχος της Ελλάδας είναι να παίξει ηγετικό ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και ειδικότερα των Βαλκανίων. Ο Έλληνας πρωθυπουργός σημείωσε ότι η Ελλάδα είναι εισαγωγέας ενέργειας καταγράφοντας ότι «όταν η Ελλάδα αποφάσισε να αφήσει πίσω της τον άνθρακα, τότε εστράφη στο φυσικό αέριο. Το 2023 δώσαμε 7 δισ. ευρώ για να εισάγουμε φυσικό αέριο, ενώ κανονικά καταβάλαμε 1 δισ. ευρώ». «Θέλουμε να είμαστε ενεργειακοί προμηθευτές για τις βαλκανικές χώρες και αν είναι δυνατό να γίνουμε εξαγωγείς» πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης τονίζοντας πως «αν θέλουμε να έχουμε μια ευρωπαϊκή αγορά Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που στέλνει ενέργεια σε όλη την Ευρώπη πρέπει να εστιάσουμε περισσότερο στις διασυνδέσεις». και αποτελε Ο πρωθυπουργός παρατήρησε, επίσης, ότι «έχουμε υπερπλεονάσμα αιολικής ενέργειας τον χειμώνα στον βορρά και ηλιακής ενέργειας στον νότο το καλοκαίρι, αλλά ακόμα δεν έχουμε βρει την ισορροπία». Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε ότι πρέπει να δούμε τη διασύνδεση με την Αφρική, κάνοντας ειδική αναφορά στην ενεργειακή διασύνδεση με την Αίγυπτο για την οποία είπε ότι πρέπει να τύχει ενδιαφέροντος και από την Ευρώπη. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε, επίσης, αισιόδοξος για την πορεία του green deal και την πράσινη μετάβαση σημειώνοντας ότι η Ελλάδα είναι χώρα πρωταγωνιστής στην παραγωγή ενέργειας από ανανέωσιμες πηγές. Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στη συνέχεια της συζήτησης και στο γεγονός ότι η ΕΕ πολές φορές ήταν διστακτική να χρησιμοποιήσει το ειδικό βάρος που έχει φέρνοντας ως παράδειγμα την ενεργειακή κρίση λόγω του πολέμου της Ουκρανίας όπου, όπως είπε, μας πήρε μήνες να συμφωνήσουμε και να βάλουμε τελικά πλαφόν ως μεγάλοι αγοραστές απέναντι σε έναν εκβιασμό της αγοράς ενώ την περίοδο του κορωνοϊοὐ «είμασταν εξαιρετικά αποτελεσματικοί» ΤΩΝ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΩΝ Τ: 210 38 17 700 - 210 38 17 716 - 210 38 17 737 F: 210 38 17 331 E: [email protected] W: www.ihodimoprasion.gr Παρουσιάζοντας την εικόνα του κλάδου, χθες ο Σύνδεσμος Εμπορίας Πετρελαιοειδών, αποκάλυψε ότι το 10% των καταναλωτών πληρώνει περισσότερο για το καύσιμο που βάζει στο ρεζερβουάρ του λόγω της πειραγμένης αντλίας που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να φτάσει και το 20%. Παρότι οι εκπρόσωποι του κλάδου απέφυγαν να δώσουν περισσότερα στοιχεία καθώς είναι σε εξέλιξη πανελλαδική έρευνα που έχουν αναθέσει στο Πολυτεχνείο, τα στοιχεία που επικαλέστηκαν από την αντίστοιχη μελέτη της αγοράς στο λεκανοπέδιο Αττικής, δείχνουν τους αυξητικούς ρυθμούς της παραβατικότητας σε σχέση με την έρευνα του 2021, αλλά και προηγούμενων ετών. Όπως εξήγησε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Γιάννης Αληγιζάκης αλλά και τα μέλη του, ελλειμματικές παραδόσεις υπάρχουν όταν η βενζίνη που καταλήγει σε ένα αυτοκίνητο είναι λιγότερη από την ποσότητα που πληρώνει ο καταναλωτής κατά τουλάχιστον 3%. Η λύση που όπως τόνισαν βρίσκεται στο Σύστημα Εισροών-Εκροών που θα μπορούσε να ελέγξει την κατάσταση στην αγορά, έχει καθυστερήσει δέκα χρόνια. Τη στιγμή που λειτούργησε επιτυχώς σε άλλες αγορές όπως η γειτονική Βουλγαρία (μέσα σε λίγους μήνες από την εφαρμογή του έκλεισαν 300 πρατήρια) και η Τουρκία και επίλυσε τις δυσλειτουργίες. Τώρα, οι εταιρείες βάζουν νέο στόχο για να εφαρμοστεί με ολοκληρωμένο τρόπο από το 2025. Η διοίκηση του συνδέσμου τόνισε χθες ότι την «φωτιά» της παραβατικότητας ενισχύει και η διατήρηση του πλαφόν στα καύσιμα, κάτι που όπως δήλωσε ο επικεφαλής του συνδέσμου, πιέζει τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών καυσίμων, με αποτέλεσμα όσα πρατήρια λειτουργούν νόμιμα να είναι καταδικασμένα να λειτουργούν με ζημιές και τελικά να στρέφονται στην παραβατικότητα. Οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι κάτω από ειδικές συνθήκες, το πλαφόν μπορεί να λειτουργήσει ως προσωρινό μέτρο για να προστατεύσει από κερδοσκοπικές πιέσεις. «Όταν όμως μετατρέπεται σε μόνιμο μέτρο, δημιουργεί στρεβλώσεις και ναρκοθετεί τον υγιή ανταγωνισμό» αναφέρει ο κ. Αληγιζάκης. Όπως σημειώνει, το κράτος εδώ και δύο χρόνια έχει ορίσει ένα περιθώριο κέρδους που θεωρεί ότι με αυτό πρέπει να λειτουργεί η αγορά χωρίς να αναγνωρίζει καμία αύξηση του κόστους, όπως είναι η αύξηση του πληΠΛΗΡΩΜΕΝΟ ΤΕΛΟΣ Tex. Toodeio K.T.A θωρισμού (κατά περίπου 10 μονάδες την τελευταία διετία), την πολύ μεγάλη αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους από τις αυξήσεις επιτοκίων, την αύξηση των μεταφορικών που δόθηκε στα βυτιοφόρα ή που παρουσιάζεται στα πλοία με την αύξηση των ρυμουλκών και των καυσίμων. Αριθμός λέειος Η πραγματική κατάσταση στην αγορά για τις εταιρίες πετρελαιοειδών έρχεται σε αντίθεση με τον μύθο των «επιχειρήσεων που απολαμβάνουν μόνιμη κερδοφορία και μάλιστα υψηλή» λέει ο ΣΕΕΠΕ και επικαλείται στοιχεία του IOBE (Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022) όπου ο κλάδος σημείωσε οριακή κερδοφορία το 2022. Συγκεκριμένα, 1,9 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις. Επί επτά συναπτά έτη (2010-2016), ο κλάδος σημείωνε διαρκώς ζημιές ενώ και το 2020 πέρασε ξανά σε αρνητική θέση με ζημιές 34,5 εκατ. ευρώ, εξαιτίας της πανδημίας. Σήμερα το περιθώριο καθαρού κέρδους των επιχειρήσεων αγγίζει μόλις το 0,5%. HAMEP KAOTON καθιστι ΚΩΔΙΚΟΣ: 1781 Καύσιμα: Μάστιγα στην αγορά οι πειραγμένες αντλίες την προβληματική και παραβατική αγορά των καυσίμων και κατά κανόνα ζημιογόνα για τα υγιή πρατήρια, περιγράφουν οι επιχειρήσεις πετρελαιοειδών, επισημαίνοντας ότι η σημερινή εικόνα, θα οδηγήσει στην έξοδο πολλά πρατήρια και αυτό θα είναι σε βάρος της απασχόλησης στον κλάδο, του ανταγωνισμού αλλά και των νέων επενδύσεων που πρέπει να γίνουν λόγω της ενεργειακής μετάβασης. έγρα ΕΛΤΑ Hellenic Post 9⁰ 772529 029152 Σύμφωνα με τα στοιχεία του IOBE, το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών στην εσωτερική αγορά δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητά τους, καθώς από το 2016 συμπιέζεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 5%. Το πλαφόν, κάτω από τις σημερινές συνθήκες, δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας για τις νόμιμες επιχειρήσεις, θέτοντας εν αμφιβόλω όχι μόνο τις μελλοντικές επενδύσεις τους, αλλά και την ίδια τη βιωσιμότητά τους. Παράλληλα, τροφοδοτεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό με τις παραβατικές επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν σχεδόν ανεξέλεγκτες, επισημαίνει ο ΣΕΕΠΕ. Ο ρόλος των νόμιμων εταιριών του κλάδου είναι εξαιρετικά κρίσιμος για την οικονομία, την ενεργειακή ασφάλεια, αλλά και την ενεργειακή μετάβαση της χώρας. Το Υπουργείο Οικονομικών προχώρησε πρόσφατα στη νομοθέτηση ενός πλαισίου που προβλέπει αυστηροποίηση των ποινών για όσους παρανομούν. Όμως το πρόβλημα της παραβατικότητας μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά μόνο μέσα από ένα σύγχρονο Σύστημα Εισροών-Εκροών, παράλληλα με την χρήση του Συστήματος από τις Αρχές. Στο πεδίο αυτό έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος, λέει ο Σύνδεσμος. Παρουσιάζεται μια τελευταία ευκαιρία για τη χώρα, προκειμένου να αντιμετωπίσει την παραβατικότητα, προτού το φαινόμενο καταστεί εντελώς ανεξέλεγκτο. Ο ΣΕΕΠΕ, όπως τονίζεται έχει καταθέσει από την πρώτη στιγμή συγκεκριμένες, ρεαλιστικές προτάσεις σχετικά με το ζωτικής σημασίας ζήτημα και βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με την ΑΑΔΕ και τα συναρμόδια Υπουργεία για την ολιστική αντιμετώπιση της παραβατικότητας.
Πρωτοσέλιδο Ηχώ των Δημοπρασιών:
Recognized text: